Jan Baan weet het zeker, Cordys staat op het punt om door te breken. De
ondernemer hoopt vurig dat Google de markt voor de automatiseerder kan
openbreken, zoals de klandizie van Boeing dat jaren geleden deed voor Baan
Company. Vanaf vandaag is Cordys een officiële partner van de Amerikaanse
webgigant, aldus Baan in gesprek met het Financieele
Dagblad
.

Baan Company
Het verschil is wel dat Boeing destijds een betalende klant was, die van het
kleine, Nederlandse Baan Company opeens een serieus alternatief maakte voor
softwaregiganten als SAP. Het was het begin van een duizelingwekkende rit
voor bedrijf en beleggers. De jacht op omzet en aandeelhouderswaarde leidde
uiteindelijk tot een beurswaarde van 2 miljard gulden, maar – na
beschuldigingen van het opkloppen van de resultaten – ook tot het einde van
een zelfstandig Baan Company.

De overeenkomst met Google biedt Cordys slechts toegang tot de gebruikers van
de zakelijke toepassingen van de Amerikanen. Het is aan Cordys om de circa
10 miljoen gebruikers van Google-spreadsheets en Gmail ervan te overtuigen
ook daadwerkelijk de diensten van Cordys af te nemen.

Afzien van meerjarige softwarelicenties
Baan rekent er met Cordys, in navolging van Google, op dat bedrijven steeds
vaker zullen afzien van de koop van traditionele, meerjarige
softwarelicenties en het bijbehorende onderhoud. Of zoals Baan het zegt: "Bedrijven
betalen miljarden aan IT, alleen om het licht aan te houden."

Google zet in op simpelere, en vooral goedkopere, online versies. Cordys wil
mee in de slipstream door de vergaarbak aan toepassingen aan elkaar te
knopen en te structureren. Dat moet van de backoffice van bedrijven soepel
draaiende IT-machines maken. En niet onbelangrijk: Cordys eindelijk uit de
rode cijfers helpen.

Ondanks dat eerdere zakelijke avonturen van Jan Baan een gefortuneerd man
hebben gemaakt, is er toch een bepaalde urgentie als het gaat om de ambities
met Cordys. De druk om te breken met de traditie van rode cijfers is groot.

Ruim 200 miljoen verlies
Sinds de oprichting in 2001 stak Baan een groot deel van zijn geld in het
IT-bedrijf: Cordys maakte in acht jaar tijd ruim euro 200 miljoen euro
verlies. Afgelopen jaar boekte het met 600 man personeel en activiteiten in
Europa, Azië en Amerika een omzet van slechts euro 24 miljoen en een verlies
van bijna euro 50 miljoen.

"Je moet een beetje gek zijn om dit te doen", geeft Baan toe. "Mijn
investeerder (het Amerikaanse Argonout) heeft hoge verwachtingen, daarom
betaalden zij de afgelopen jaren euro 65 miljoen voor een derde van de
aandelen. We hebben nu bewust gezegd: geen gekke dingen meer doen en op naar
break-even."

Dit jaar moet de omzet van Cordys volgens Baan groeien tot euro 40 miljoen en
dient er geen geld meer uit te lopen. Google is de katalysator die van het
bedrijf "een cashmachine" moet maken. "Ik reken op een
doorbraak. Met web-gebaseerde diensten pak je pure winst. Bij hoge volumes
zijn marges van meer dan 50 procent mogelijk."

Geen twijfel over strategie
Cordys mag tot nu toe dan een duur avontuur zijn geweest, twijfel over de
strategie van het bedrijf heeft Baan niet. Sterker nog, Cordys heeft volgens
hem tweemaal zo veel patenten en intellectuele eigendom als Baan Company
destijds had.

Zelfs een beursgang ziet hij, ondanks het debacle met Baan Company, als een
serieuze mogelijkheid om een deel van zijn belang door te stoten naar andere
investeerders. Resoluut: "Ik heb nooit getwijfeld aan Cordys. Een
ondernemer waagt er alles aan, behalve zijn familie. En als er nog geld bij
moet, dan haal ik gewoon nog een schilderijtje van de muur."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl