Indonesië legt omgerekend bijna 30 miljard euro neer om haar hoofdstad van Jakarta naar Oost-Kalimantan te verhuizen. De nieuwe Indonesische hoofdstad komt te liggen in het Indonesische deel van het eiland Borneo.

In 2020 wordt begonnen met de aankoop van land. De nieuwe hoofdstad moet komen op een locatie tussen de regionale hoofdstad Samarinda en havenstad Balikpapan. “Dit is een strategische locatie die centraal in Indonesië ligt, in de buurt van groeiende stedelijke gebieden”, zei president Joko Widodo bij het bekendmaken van de plannen.

De verhuizing van de hoofdstad begint niet voor 2024. Het is nog niet bekend hoe de nieuwe hoofdstad gaat heten.

Van de bijna 30 miljard euro wil de overheid ongeveer 20 procent betalen. De rest van het geld moet onder meer worden opgebracht door particuliere investeerders. In de begroting zijn ook de kosten voor de bouw van overheidsgebouwen en voor huizen voor ongeveer anderhalf miljoen ambtenaren opgenomen.

De president wil de hoofdstad verplaatsen om meerdere redenen. Het verkeer in Jakarta loopt steeds vast, luchtvervuiling is een groot probleem en er zijn geregeld overstromingen. Een overzicht:


1. Verkeersproblemen in Jakarta

Het verkeer in Jakarta loopt voortdurend vast. Er staan meer dan 13,3 miljoen brommers geregistreerd in Jakarta en 3,5 miljoen auto’s. De meeste gaan elke dag de weg op en dat zorgt voor veel files.

Berucht zijn de opstoppingen in het noordwesten van Java. Om zes uur ’s ochtends begint de ochtendspits en die is om ongeveer negen uur weer afgelopen.

De avondspits begint om vijf uur en het verschilt per dag wanneer deze weer voorbij is. Ook in de weekenden is het druk op de weg omdat veel Jakartanen het weekend in hun eigen stad doorbrengen.


2. Luchtvervuiling

De meer dan tien miljoen inwoners van Jakarta zorgen voor veel luchtvervuiling. Jakarta staat regelmatig bovenaan de lijst van steden met de zwaarste luchtvervuiling ter wereld. Zo scoort Jakarta voortdurend slechter dan bekende ‘vuile’ steden als Beijing en New Delhi.

Naast het verkeer zijn de industrie en de kolencentrales de belangrijkste veroorzakers van de vervuiling. Veel inwoners lopen rond met een mondkapje om zich te beschermen tegen alle uitlaatgassen.


3. Jakarta zakt weg in de zee

Door al die bewoners wordt ook het grondwater uitgeput. Daardoor dreigt Jakarta langzaam weg te zakken in de zee en wordt de stad ook gevoelig voor overstromingen.

De buurten die het ergst hierdoor worden geraakt, zakken tussen de tien en twintig centimeter per jaar, en hebben daarmee de twijfelachtige eer tot de snelste zakkers van de wereld te behoren.

Hoewel de overheid plannen heeft voor een nieuw verdedigingssysteem in de zee, heeft Widodo meerdere malen zijn frustratie geuit over de trage voortgang van het project. “Dit enorme project moet op tijd klaar zijn om te voorkomen dat Jakarta in de zee zakt”, zei hij vorige maand nog.

Al zestig jaar wordt er in Indonesië gesproken over het verhuizen van de hoofdstad. Soekarno, de eerste president van Indonesië wilde graag dat de hoofdstad in Kalimantan gevestigd zou worden. Hij wilde vooral een andere hoofdstad omdat Jakarta vroeger Batavia was, de hoofdstad van de kolonie Nederlands-Indië.

Jakarta blijft wel het zakencentrum van Indonesië.


LEES OOK: Dit zijn in 2030 de 13 grootste steden ter wereld met elk minstens 20 miljoen inwoners