ABS haalt jaarlijks ongeveer 400 auto’s uit het buitenland terug naar
Nederland. Het gaat voornamelijk om lease- en huurmodellen, schrijft de
krant.

De professionele speurder legt uit waar ze op letten wanneer ze vermoeden dat
het om een gestolen auto gaat: "Roest op de remschijven kan erop duiden
dat een auto ergens een tijd heeft stilgestaan na de diefstal."

Ook wijst Altink op de manier waarop de nummerplaten worden bevestigd. Zo
kunnen scheve nummerplaten en kruiskopschroefbevestiging eveneens wijzen op
gestolen waar.

Daarnaast is het opvallend wanneer een jonge chauffeur, die mogelijk net zijn
rijbewijs heeft, een kinderzitje achterin heeft.

De laatste tijd onderschept Altink aan de grens van Polen en Litouwen steeds
meer. Zo zijn er meer dan honderd gestolen Volkswagens, afkomstig uit
Belgie, Nederland en Duitsland ingenomen.

De auto's worden ook doorgaans op dezelfde manier gestolen, zonder sleutel. Ze
kraken namelijk het motormanagementsysteem en krijgen de auto dan binnen
drie munuten aan de praat.

Alink spreekt in de Telegraaf van grootschalige internationale diefstallen,
waarbij de auto's worden voorzien van een nieuwe identiteit.

In Tblisi in Georgie hanteert de politie stallingsgeld. Een gestolen voertuig,
die daar is gestald, moet binnen 45 dagen worden opgehaald. Anders wordt er
1 procent stallingsgeld per dag gerekend over de waarde van de auto.

Volgens Altink is dat niets minder dan afpersing en een bron van inkomsten
voor de lokale autoriteiten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl