Stel: je moet nu een auto aanschaffen. Wat doe je dan: elektrisch of fossiele brandstof?

Een nieuwe elektrische auto is nog veel te duur voor de gemiddelde Nederlander, maar met een brandstofauto draag je bij aan klimaatverandering. Toch kiezen de meeste kopers voor de korte termijn en nemen toch maar weer een brandstofauto.

Een vergelijkbaar dilemma is terug te zien in de olie-industrie. Shell gelooft nog volop in olie en brandstofauto’s. Maar tegelijkertijd investeert het in zonnepanelen, na een tijdelijke terugtrekking in 2009. Sinds 2013 ziet het bedrijf toch weer een gouden toekomst weggelegd voor zonne-energie en denkt het zelfs dat in 2070 alle energie duurzaam wordt opgewekt.

In de overgangsperiode zal gas de belangrijkste energiebron zijn volgens het bedrijf, dat daarom kortgeleden een enorme overnamesom van 64 miljard euro betaalde voor British Gas. Shell lijkt het dus ook niet helemaal zeker te weten en wedt dus maar op meerdere paarden.

De olie-industrie is de laatste tijd dusdanig in de war. De toekomstscenario’s voor de olie-industrie zijn onzeker. Deze onzekerheid wordt onderstreept door de overproductie die al sinds de zomer van 2014 op de markt komt. Er ontstaan zelfs al files met olietankers op de Noordzee, omdat de opslagtankers aan wal overvol zitten.

Niemand kan nog voorspellen waar de olieprijs naartoe gaat. Hoewel de prijs van een vat Brent-olie recent weer iets is opgekrabbeld, is olie nog steeds zo goedkoop dat de economie van veel olieproducerende landen op instorten staat.

Brandstofauto’s

Toch denkt de meerderheid in de olie-industrie dat het nog minstens vijftig jaar duurt voordat elektrische auto’s een bedreiging vormen voor brandstofauto’s. Zij hebben er natuurlijk ook belang bij om dit te denken, want ze hebben zo veel geld geïnvesteerd in hun huidige business, dat het niet verstandig is om er snel uit te stappen. Onderzoekers van Bloomberg Business denken dat die industrie zich echter flink verkijkt op de ontwikkelingen.

Bloomberg voorspelt dat al in 2040 35 procent van de auto’s elektrisch is. Het baseert zich daarvoor op de huidige sterke groei van de verkopen van elektrische auto’s en extrapoleert deze cijfers over een aantal jaren, rekening houdend met de dalende prijzen voor batterijen en de groei van de investeringen in duurzame energieproductie.

Aan grondstoffen voor batterijen is geen gebrek en de prijs voor deze batterijen is gedaald van 1200 dollar per kilowattuur in 2010 naar 400 dollar in 2015.

Trends energieproductie

Het onderzoek wijst ook op trends in de energieproductie: al in 2013 trad er een belangrijk kantelpunt op. Toen kwam er wereldwijd 143 gigawatt aan duurzame energieproductiecapaciteit bij, vergeleken met 141 gigawatt aan extra capaciteit in traditionele energiecentrales die draaien op fossiele brandstoffen.

Als er meer duurzame energie wordt opgewekt dan er in totaliteit nodig is, moet dit ergens opgeslagen worden en daarvoor blijken nu vooral de batterijen in elektrische auto’s geschikt te zijn. Er zijn daarom zelfs al verkeersdeskundigen die voorspellen dat rijden met een elektrische auto gratis kan worden dankzij de sterke groei van duurzame energieproductie.

Verkoop benzine- en dieselauto’s

De brandstofauto ligt dus vanuit allerlei hoeken onder vuur. Financieel commentator Robin Fransman voorziet zelfs dat nieuwe brandstofauto’s al vanaf 2025 de gloeilamp achterna gaan en niet meer te koop zijn. "Mensen, ik durf een voorspelling aan. Na 2025 zakt de verkoop van benzine- en dieselauto’s terug naar nul. In een razend tempo. Denk aan een krimp van 30 procent per jaar."

Fransman was ooit adjunct-directeur bij Holland Financial Centre (HFC) en werkte onder andere in technische en commerciële rollen in de ICT, als beleggingsanalist bij van Lanschot Bankiers en als toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten. Hij heeft dus op diverse plekken dicht bij het vuur gezeten en kan zijn voorspellingen baseren op de kennis die hij daar heeft opgedaan.

Hij stelt dan ook keihard vast dat het einde van de brandstofauto snel nadert. "Mensen gaan ook twijfelen aan de restwaarde van hun gewone auto’s. Wat is een brandstofauto nog waard in 2030, vragen mensen zich dan af. Leasemaatschappijen willen geen brandstofauto’s meer aanbieden. Banken willen alleen nog brandstofauto’s financieren als ze versneld afschrijven. Rond 2030 stort de tweedehandsmarkt voor brandstofauto’s in. Er verdwijnen steeds meer benzinestations. Ze gaan failliet."

Gezien de actuele ontwikkelingen, de voorspellingen vanuit diverse onafhankelijke bronnen en de actuele cijfers en ontwikkelingen, kan hij weleens helemaal gelijk krijgen.

Cijfers Nederland

De voorspellingen van Bloomberg worden bijvoorbeeld ook ondersteund door de cijfers in Nederland. Het elektrisch rijden in Nederland groeit sterker dan gepland en daarin staan we niet alleen. In 2023 zou dit al leiden tot een daling van de behoefte aan olie met 2 miljoen vaten per dag. Zelfs in een olieproducerend land als Noorwegen was in 2015 al een derde van de verkochte auto’s elektrisch.

In 2015 groeide de verkoop van auto’s met elektrische aandrijving wereldwijd met 60 procent. Saillant historisch detail: dit cijfer is vergelijkbaar met de verkoopgroei van de T-Ford, die de overgang van het paard-en-wagentijdperk naar het autotijdperk inluidde.

LEES OOK OP SMARTDRIVING.nl: