Dat staat volgens de verladersorganisaties TLN en EVO in een onderzoek van de
Universiteit van Leuven, dat werd uitgevoerd in opdracht van de Europese
Commissie.

Toestaan van voertuigen
De organisaties hopen dat door dit rapport ecocombi’s in alle EU-lidstaten
worden toegestaan. In Nederland kan dat al wel, maar in veel andere
EU-landen is de inzet van dergelijke voertuigen nog verboden.

TLN en EVO hopen ook dat de EU-regels zo worden veranderd dat
grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s van 25,25 meter en 60 ton in de
nabije toekomst mogelijk wordt.

Voordelen ecocombi
Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie
standaard vrachtwagencombinaties. Volgens TLN en EVO leidt het gebruik van
ecocombi’s ook tot minder milieuschade en minder ongelukken, omdat minder
vrachtwagens nodig zijn om dezelfde hoeveelheid spullen te vervoeren.

Uit het rapport van de Universiteit van Leuven blijkt dat bijna alle bruggen
en viaducten in de Europese lidstaten de zware ecocombi’s aankunnen.

De kritiek in onder meer Duitsland is dat ecocombi's te zwaar zouden zijn voor
een aantal wegen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl