“Wat als KPN niet terugkomt?”, vroeg de zakenpartner van Boris Veldhuijzen van
Zanten in de auto op weg naar huis. Het was 2003. Ze hadden net een flink
bod van KPN op hun bedrijfje voor draadloze Wi-Fi-netwerken Hubhop van tafel
geveegd. Veel te laag.
“Als KPN niet terugkomt zijn we over drie weken failliet”, luidde het antwoord
van Veldhuijzen van Zanten. KPN kwam. “Maar toen in die auto heb ik flink
zitten zweten”, herinnert de zelfbenoemde serial entrepeneur zich.
Veldhuijzen van Zanten is even kleurrijk als omstreden. "De
exit-koning die nooit winst heeft gemaakt", zeggen critici. Hij haalt
zijn schouders op. “Als ik bedrijven opstart, wil ik ze inderdaad zo snel
mogelijk weer voor een goede prijs verkopen.”
"Een turn around manager kan een verliesgevend bedrijf winstgevend maken.
Heel knap, maar niemand verwijt hem ooit dat hij nooit een bedrijf is
begonnen. Ik ben geen turn around manager, maar start wel bedrijven."
De exits van de serial entrepeneur pakken niet altijd goed uit voor de kopende
partij. KPN kocht met Hubhop een kat in de zak. “Maar dat kon toen nog
niemand voorzien”, kijkt Veldhuijzen van Zanten terug.
Wel had hij doelbewust aangestuurd op een overname. Veldhuijzen van Zanten
deed er alles aan om bij de grote operators op de radar te komen. “Ik heb
KPN op een dag gebeld met de vraag of we zijn draadloze netwerk mochten
gebruiken om Wi-Fi landelijk uit te rollen. We konden dat toen helemaal nog
niet. Het was bluf. We wilden hun aandacht trekken. Dat is gelukt.” Dankzij
het opgeklopte verhaal kwam Hubhop met KPN om de tafel.
Werd KPN erin geluisd? “Een beetje liegen mag best”, vindt hij. “Maar
aan de andere kant geloofden wij wel degelijk in de potentie van Wi-Fi. KPN
en wij konden toen nog niet voorzien dat UMTS bijna net zo snel en goedkoop
zou worden.”
Hubhop was zijn tweede lucratieve exit. Een paar jaar eerder, in 1999,
verkocht hij V3 voor 9,5 miljoen euro aan Fortunecity. Inmiddels is de
serieondernemer bezig met zijn derde grote initiatief, Fleck. Een
technologie die het mogelijk moet maken om websites te personaliseren.
De exit uit Fleck wil niet vlotten. Een goed idee, vindt Veldhuijzen
van Zanten nog steeds. “Maar de uitvoering is tot nu toe geen succes. We
hebben drie versies gehad en nog steeds nauwelijks gebruikers.” Dat maakt
verkoop lastig.
“Uiteindelijk mislukt meer dan er lukt”, zegt Veldhuijzen van Zanten luchtig.
“Maar als het lukt, dan is het ook heel lucratief. Dat is de reden dat ik en
investeerders er geld in willen stoppen.”
De exit is volgens hem daarom deels een verplichting richting je
investeerders. “Door goede biedingen af te slaan dupeer je niet alleen
jezelf, maar ook je geldschieters.” Verkopen moet daarom niet tegen elke
prijs, maar als ondernemer dien je er altijd voor open te staan, vindt hij.
Met zijn ideeënfabriek Meganova is hij zelf investeerder.
Startende ondernemers zoekt hij uit op hun uitstraling en ‘pitch’, de
presentatie. De eerste indruk bepaalt grotendeels zijn keuze.
Uiterlijk vertoon hoort bij het vak, vindt de immer kreukloos uitziende
Veldhuijzen van Zanten. Het is een van de randvoorwaarden om een project
succesvol te maken. Net als het stevig aandikken van je verhaal en de tijd
dat je iets lanceert. “Als je zorgt dat deze randvoorwaarden in orde zijn,
is de kans op succes groter.” Serendipiteit noemt Veldhuijzen van Zanten
dat. “Dat is dus géén geluk."
Missers maakte hij ook. "En niet bepaald weinig. Ik ben net zo
goed een serial loser als een serial entrepeneur", grapt hij
regelmatig. Tijdens de internetzeepbel raakte hij zijn vermogen kwijt.
Miljonair is hij inmiddels alweer. Maar stil leven kan hij nog lang niet. "Dat
blijft het nadeel van nooit winst maken. Je verdient ook niets. Tot de exit."
Lezingen geven en het voorzitten op evenementen brengen ook nog geld in het
laatje. "Zo erg als in 2003 is het gelukkig niet meer. Maar misschien
is dat de reden dat het met Fleck voorlopig niet lukt."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl