Ben jij verslaafd aan Instagram?

De mensen achter het populaire social mediaplatform werken aan een functie die gebruikers inzicht geeft in de tijd die ze op Instagram spenderen. De nieuwigheid past in het rijtje acties van techbedrijven die gebruikers bewust willen maken van hun telefoongebruik.

De nieuwe functie werd ontdekt door Jane Manchun Wong, een computerwetenschapper die bekend staat om het feit dat ze populaire apps ‘uit elkaar haalt’ om zo te ontdekken wat voor nieuwe features eraan zitten te komen. De website TechCrunch schreef als eerste over de vondst van Wong. De CEO van Instagram, Kevin Systrom bevestigde een en ander via Twitter.

Wong snuffelde wat rond in de code van Instagram en ontdekte de nieuwe functie die intern ook wel ‘gespendeerde tijd’ wordt genoemd. De nieuwe functie wordt schijnbaar weergegeven in de app via het menu onder de noemer usage insights.

Dit is wat Wong ontdekte en hoe de nieuwe functie eruitziet:

Er is verder geen informatie bekend over wat 'usage insights' daadwerkelijk laat zien, zoals de totale tijd die je op Instagram hebt doorgebracht of dat het alleen slechts voor een bepaalde periode laat zien hoelang je Instagram gebruikte (bijvoorbeeld een dag of week).

Systrom twitterde simpelweg de woorden: 'Het is waar' toen TechCrunch over de nieuwe functie schreef.

De nieuwe functie volgt op de introductie door Google van timemanagementtools voor Android-telefoons. Via een nieuw dashboard kun je instellen hoelang je elke app maximaal wil gebruiken. Als de tijd op is, gaat de app op grijs.

Apple beloofde een soortgelijke functie om de tijd die kinderen op iPads en iPhones doorbrengen, beter te managen. Die tool is nog niet werkzaam.