Innovatie-expert en chief marketing & digital officer van de Utrechtse Jaarbeurs, Aletta Kok, is een ‘traditioneel’ bedrijf met een wat ‘ouderwets’ product in korte tijd aan het klaarstomen voor een digitale toekomst. Kok deelt in de podcast Aanjagers van Salesforce hoe ze weet op welke trends ze moet gaan inspelen én hoe ze het bedrijf zo ver krijgt om de door haar voorgestelde innovaties ook daadwerkelijk te omarmen. 

In de afgelopen twee jaar heeft de Jaarbeurs, zoals vele bedrijven, een flinke transitie doorgemaakt, van live events naar volledig online en weer terug. Nu probeert Kok juist de balans te vinden tussen die twee uitersten in een nieuw hybride model. “Als bedrijf moet je nu gaan uitzoeken wat je meerwaarde is nu we allemaal meer hybride leven”, legt Kok uit. “Bij de Jaarbeurs focussen we daarom op het bouwen van digitale communities die sectoren de kans geven om met elkaar in contact te blijven buiten de events in de Jaarbeurs om, zo kun je het hele jaar door makkelijk dat product of die leverancier vinden waar je naar op zoek bent.”

Daarnaast probeert ze de beleving van zowel de bezoekers die in levende lijven aanwezig zijn, als van de digitale aanwezigen, zo goed mogelijk te optimaliseren. “We hebben een nieuwe indoor positioning system laten aanleggen, hiermee kunnen bezoekers niet alleen veel makkelijker door de jaarbeurs navigeren, maar kunnen wij ook hun beweging volgen. Alleen als ze hier toestemming voor gegeven hebben natuurlijk”, legt ze uit in Aanjagers. “Met onze app kun je bijvoorbeeld van tevoren al digitaal het event ontdekken en stands uitkiezen waar je heen wilt. Als je dan eenmaal hier bent, biedt de app je ook de mogelijkheid gemakkelijk digitaal gegevens uit te wisselen en content te verzamelen. Maar we zijn natuurlijk ook aan het kijken hoe we dit nog een stap verder kunnen gaan brengen.”

Kunst, sci-fi films en futuristische televisieprogramma’s zijn volgens Kok een geweldige inspiratiebron voor wie opzoek is naar slimme, technologische oplossingen die we in de nabije toekomst zullen gaan inzetten. “Ik keek als kind al graag naar Startrek en nu haal ik nog altijd veel van mijn inspiratie uit films zoals ‘Minority report’ en ‘Ready player 1’”, vertelt ze in de podcast. “Bijvoorbeeld, in die films zie je dat ze reclameborden afstemmen op de voorkeuren van de persoon die er langs loopt. Dat gaat voor ons iets te ver, maar het is wel interessante inspiratie die we meenemen in onze verbetering en optimalisering van de customer journey in de jaarbeurs zelf”. 

Naast films en series, houdt Kok ook de ontwikkelingen bij de grote, Amerikaanse techbedrijven goed in de gaten. “Neem Meta. Hun transitie naar de metaverse is voor ons als event-organisatie natuurlijk heel interessant”, zegt de innovatie-expert. “Ik denk niet dat we op korte termijn events gaan hosten waarin iedereen met een avatar in een digitale omgeving samenkomt, ik ben namelijk niet van plan een sims te gaan bouwen. Maar ik ben wel aan het kijken hoe we VR kunnen verweven in ons huidige model. We kunnen bijvoorbeeld grote machines of zelfs hele productielocaties tentoon gaan stellen in VR. Of mensen in VR in gesprek laten gaan met belangrijke connecties die zich op een andere plek in de wereld bevinden en dat je dan niet een slechte Teams verbinding hebt, maar echt elkaar in het geheel ziet.”

Zo schaar je het hele bedrijf achter de transformatie

De innovatieve plannen van Kok voor de Jaarbeurs vragen nog altijd een zeer proactieve en flexibele houding van de 200 medewerkers van het bedrijf dat decennia lang op dezelfde manier z’n beurzen heeft georganiseerd. Kok deelt dan ook in de podcast Aanjagers haar 4 belangrijkste tips om ervoor te zorgen dat het hele bedrijf innovatie omarmt. “De absolute nummer 1 is dat er vanuit het management draagvlak moet zijn en dat zij constant communiceren dat deze verandering essentieel is voor het bedrijf en het product.” 

Benieuwd naar haar drie andere tips? Aletta Kok deelt ze in deze aflevering van Aanjagers, een podcast van Salesforce. 

Luister de aflevering hier: De kracht van de can-do mentaliteit