De trend om flexibel personeel in te huren in de zorg via uitzendbureau’s en constructies met zzp’ers versnelt de stijging van de zorgkosten aanzienlijk.

Inkooporganisatie Intrakoop deed onderzoek naar de ontwikkeling van personeelskosten in de zorg tussen 2011 en 2018, waarover het FD maandag schrijft. De inkooporganisatie analyseerde 1.400 jaarverslagen van zorginstellingen.

Voor de zorg als geheel stegen de personeelskosten tussen 2011 en 2018 met 20 procent, van 34 miljard euro naar 41 miljard euro. Kijk je naar de inhuur van flexibel personeel, dan was over dezelfde periode sprake van een stijging liefst 60 procent, van 1,8 miljard euro naar 2,9 miljard euro. Dat is dus drie keer zoveel als de gemiddelde stijging van de personeelskosten in de zorg.

Flexpersoneel in de zorg jaagt kosten op

De inhuur van flexibel personeel in de zorg is al jaren een groeimarkt, vanwege personeelstekorten. Maar voor zorginstellingen is dit wel duurder dan het aannemen van vast personeel. Volgens het FD is één van de problemen dat de hoge werkdruk ervoor zorgt dat vooral bij de verpleeg- en gehandicaptenzorg veel werknemers zich laten inhuren als zzp’er of via een uitzendbureau. Dan kunnen ze makkelijker diensten weigeren en houden ze netto vaak meer over.

Begin dit jaar waarschuwde minister Hoekstra van Financiën al dat de stijging van de zorgkosten op de langere termijn een fors probleem is.

De zorguitgaven groeien zo hard dat we in 2040 zonder verdere maatregelen twee keer zoveel kwijt zijn aan zorg als in 2015, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Dat is een verdubbeling, waarmee de zorgkosten over 20 jaar op 174 miljard euro uitkomen.

Minister Hoekstra denkt voorlopig niet aan bezuinigen op de zorg, maar wil extra maatregelen om de economische groei te stimuleren. Alleen zo hebben we enige kans om onze voorzieningen te behouden.

Lees ook op Business Insider

LEES OOK: Deze 3 grafieken laten zien waarom de zorg onbetaalbaar wordt – we moeten kiezen voor hogere belastingen of minder vergoedingen