De private financiering van de bouw van de Noordtunnel bij Alblasserdam is voor Nederlandse overheid veel duurder uitgevallen dan 25 jaar geleden werd verwacht.

Dat heeft Het Financieele Dagblad (FD) berekend.

Een consortium onder leiding van ING stak begin jaren negentig 136 miljoen euro in de tunnel. De overheid deed een beroep op privaat geld, omdat het crisis was en de overheid niet veel te besteden had. De tunnel onder het riviertje De Noord moest er bovendien snel komen, omdat er dagelijks grote files stonden.

Volgens een FD blijkt de deal voor ING, die de tunnel nog steeds exploiteert, nu zeer lucratief. Op basis van de huidige verwachtingen heeft de tunnel hen aan het einde van de contractperiode (2021) circa 355 miljoen euro opgebracht. Het jaarlijks rendement voor het consortium bedraagt bijna 9 procent, aldus het FD.

Het bankenconsortium had de investering voor de Noordtunnel eind 2001 al terugverdiend. Maar de Staat betaalt nog zeker tot en met december 2021.

De tunnel is zo lucratief doordat er veel meer auto’s doorheen rijden dan in het in 1988 opgestelde contract werd verwacht. Volgens het ministerie van Financiën wordt deze financieringsvorm nu niet meer wordt toegepast.

Opmerkelijk is dat niet bekend is wie er naast ING in het consortium zitten. ING wil die informatie niet vrijgeven. De overheid weet het wel, maar wil dat geheim houden, schrijft het FD.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl