ING stapte twee jaar geleden in de koningsklasse van de autosport met
financiële ondersteuning van het Renault-team. Aan het eind van dit jaar zou
het driejarige contract aflopen. Volgens het concern is door de sponsoring
de naamsbekendheid flink toegenomen.

Paradepaardje Tilmant
De campagne voor de sponsoring van de Formule 1 werd in 2007 met enige
bravoure gelanceerd door topman MIchel Tilmant, die afgelopen januari
aftrad. Het was de eerste campagne waarmee de naam ING als wereldmerk op de
kaart moest worden gezet, mede vanwege de mondiale ambities van internetbank
ING Direct.

Door de kredietcrisis is spaar- en hypotheekbank ING Direct een risico
geworden voor het concern. Eind januari greep minister Wouter Bos van
Financiën in door garant te staan voor problematische Amerikaanse hypotheken
van ING Direct. Besloten werd toen ook dat president-commissaris Jan Hommen
de leiding van het concern zou overnemen van Tilmant.

Bezuinigen
ING gaf in 2007 aan jaarlijks 50 tot 100 miljoen euro in de sponsoring van
het Renault team van de Formule 1 te steken. Het hoofd sponsoring van het
bedrijf noemde de investering destijds een instant succes.

ING kondigde afgelopen maand al aan dat dit jaar 40 procent wordt bezuinigd op
de sponsorkosten. Het bedrijf liet toen ook weten dat binnen het gehele
bedrijf zevenduizend banen verdwijnen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl