- De Amerikaanse influencer Wasil Daoud begon begin 2020 met het posten van humoristische sketches over zijn familie.
- Later richtte hij zich op eten en nu kookt hij maaltijden en deelt die uit aan de daklozen in de VS.
- Hij heeft dit jaar al heel veel geld verdiend via YouTube, Facebook en Snapchat.
- Lees ook: Zo kan je influencermarketing ook op Threads inzetten: van crossposting naar Instagram tot affiliatelinks.
Als influencer-kok Wasil Daoud wakker wordt, denkt hij al na over de ingrediënten en stappen die nodig zijn om zijn volgende TikTok-video te maken.
De Amerikaanse influencer beogn in 2015, op 13-jarige leeftijd, met het maken van YouTube-video’s. De meeste video’s waren humoristische sketches, maar hij begon serieus te werken aan een carrière als filmmaker toen hij in maart 2020 een account aanmaakte bij TikTok.
“Ik wist al heel lang dat ik een content creator wilde worden, en ik keek naar andere vrienden die het deden en had zoiets van: waarom kan ik dat niet?”, vertelt de 21-jarige influencer aan Insider. “Als kind was ik geobsedeerd door video’s en alles wat me aan het lachen maakte, dus richtte ik me op komedie.”
Zijn eerste TikToks waren sketches die hij filmde met vrienden, waarbij hij zijn publiek probeerde te laten lachen om de manier waarop hij met zijn familie samenleefde.
"Mijn roots in het Midden-Oosten waren een grote belangrijke voor mijn eerste succes", zegt hij. "Mensen die deel uitmaakten van de gemeenschap konden zich helemaal vinden in de familiedynamiek en waren dol op de overdreven scènes."
In 2021 begon Daoud zich op eten te richten. In zijn video's draait het om het koken van maaltijden in grote porties die hij uitdeelt aan daklozen.
Hij post video's die hij "outrageous with food" noemt, waarin hij een boel ingrediënten verzamelt om een maaltijd te maken. In het begin waren de meeste maaltijden die hij bereidde niet eetbaar; ketchup was voedselkleurstof en lijm en kruiden waren verschillende kleuren zand die hij door elkaar mengde. In 2022 begon hij echte ingrediënten te gebruiken, waardoor hij de maaltijden kon doneren.
Tegenwoordig heeft Daoud bijna 14 miljoen volgers op Snapchat, YouTube, TikTok en Facebook. Zijn primaire platform is TikTok, waar hij ongeveer 12 miljoen volgers heeft, maar hij is begonnen met het plaatsen van iets langere content en Shorts op YouTube. Ook startte hij onlangs een show op Snap.
Het grootste deel van zijn inkomen verdient Daoud met merkdeals, waarbij hij gesponsorde content plaatst op TikTok in ruil voor een afgesproken bedrag. Hij wil niet zeggen hoeveel hij verdient met deze betaalde samenwerkingen, maar hij verdient ook geld via gedeelde advertentie-inkomsten van socialmediaplatforms.
Hij verdiende ongeveer 23.350 dollar aan YouTube, Snapchat en Facebook in de eerste zeven maanden van dit jaar. Insider heeft dit geverifieerd aan de hand van documentatie.
Hoewel het grootste deel van zijn online publiek van TikTok komt, verdient Daoud heel weinig rechtstreeks via het platform; dit jaar heeft hij daar slechts 300 dollar verdiend.
Gedeelden advertentie-inkomsten op socialmediaplatforms (januari-juli 2023)
Platform | Inkomsten |
YouTube |
$9,380 |
|
$9,265 |
Snapchat |
$4,704 |
Daoud verdient rechtstreeks aan advertentieprogramma's van platforms
Daoud verdient het meeste geld aan YouTube en Facebook via de gedeelde advertentie-inkomsten. Omdat TikTok zijn primaire focus is, filmt en uploadt hij die video's eerst en hergebruikt hij zijn inhoud vervolgens voor andere platforms - zoals andere TikTokkers die overstappen naar YouTube dat doen.
"Een tijdje geleden kreeg ik de kans geld te verdienen met langere video's op YouTube, maar ik had geen tijd om die lange video's te maken", zegt hij. "De Shorts-bonussen hebben alles veranderd, dat is hoe ik nu mijn geld verdien."
Daoud benadrukt ook hoe cruciaal Facebook is geweest als bron van inkomsten en zegt dat veel content makers niet weten hoe lucratief het kan zijn. Het geld dat hij dit jaar tot nu toe rechtstreeks via Facebook heeft verdiend, is slechts 100 dollar minder dan wat hij via YouTube heeft verdiend.
"Veel mensen denken dat Facebook dood is, maar dat is het niet", zegt hij. "Mijn content knalt er altijd vanaf."
Met de hulp van zijn agency Jellysmack kreeg Daoud ook een show op Snapchat. In tegenstelling tot stories, verlopen deze Snap-shows, die meestal drie tot vijf minuten lang zijn, niet en worden ze ook gepromoot op de Discover-feed van Snapchat. Makers zoals Daoud verdienen een deel van de inkomsten uit advertenties die in de inhoud verschijnen.
"Ik verdiende meteen geld met de eerste aflevering. Dat was te gek", geeft hij aan.
Zijn video's gaan nu voornamelijk over eten uitdelen
Nadat hij in 2021 naar Los Angeles verhuisde, begon het Daoud op te vallen dat er veel mensen daklozen waren. "Je ziet niet echt veel mensen op straat in New Jersey, niet zoals in LA", zegt hij.
Hij begon zichzelf te filmen terwijl hij maaltijden kookte met echte, verse ingrediënten - hij gebruikte bijvoorbeeld 80 pond deeg om ongeveer 200 zelfgemaakte pizza's te maken - en deelde het eten dat niet werd opgegeten uit aan daklozen. Hij zei dat hij de daklozen die hij ontmoette, altijd om toestemming vroeg om hen te filmen.
Sindsdien is hij terug verhuisd naar New Jersey en zamelt hij geld in om maaltijden te doneren via een crowdfundingplatform genaamd Angelink. Zijn volgers kunnen geld doneren via de link op een van zijn social media-profielen.
"Ik wil niet dat mensen denken dat ik zoveel geld verdien dat ik geen contact meer heb met de realiteit, want ik probeer zoveel mogelijk terug te geven".