Wat is een goede prijs voor een koffie in een café? Naast de kosten van de
koffie zelf, moet een exploitant immers ook de huur van ruimte,
personeelskosten en de inrichting in de prijs verwerken.
Ook de factor tijd speelt mee. Een klant die bijvoorbeeld een Latte bij
Starbucks koopt en meteen meeneemt, is lucratiever vergeleken met iemand die
dezelfde Latte koopt en anderhalf uur een tafeltje bezet houdt.
Wekker op de tafel
De 28-jarige Russische ondernemer Ivan Mitin is afgelopen jaar in Moskou een
café begonnen dat het traditionele verdienmodel omdraait, zo meldt NPR . Wie
‘Tsiferblat’ binnen stapt, krijgt als waarschuwing een oude wekker mee voor
z’n tafel. De bediening noteert de tijd van aankomst en dan gaat de
tijdmeter lopen.
Het eerste uur betaal je 2 roebel per minuut, wat neer komt op ongeveer 3 euro
per uur. Daarna zakt de prijs naar 1 roebel per minuut. De koffie, thee en
koekjes die je bestelt, zijn gratis.
Betalen per minuut
Tsiferblat wordt vooral bezocht door studenten die langere tijd in een café
blijven hangen. Maar ook zakenmensen komen er voor besprekingen.
Ondernemer Mitin vindt het overigens ook best als mensen eigen consumpties mee
brengen. De Moskouse vestiging van Tsiferblat - één van de inmiddels zeven
in Rusland - heeft een reeks gescheiden ruimtes waar klanten kunnen zitten,
en functioneert daarmee anders dan traditionele café's.
Sociaal netwerk in het echt
Het ideaal van de Rus is om mensen mensen 'direct' te laten communiceren, zegt
hij tegen NPR. Een soort tegenhanger van de opkomst van sociale media. "Ik
zie het als een sociaal netwerk in het echte leven."
De Amerikaanse econoom Marty Lariviere toont zich op de site Business Insider
gecharmeerd van het verdienmodel van de Rus. Volgens Lariviere werkt het
niet voor bars waar mensen snel een koffie scoren en dan doorgaan, maar in
de buurt van universiteiten zou het goed kunnen uitpakken.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl