In het potje guacamole van het eigenmerk van Albert Heijn zit 0,7 procent avocadopoeder, terwijl dat toch het hoofdbestanddeel moet zijn van guacamole.
Het is één van de voorbeelden die de Consumentenbond de afgelopen twee jaar heeft verzameld van ‘kletspraatjes’ op verpakkingen.
Op de website van de Consumentenbond kunnen mensen de komende weken stemmen op drie producten die volgens de bond consumenten misleiden. De ‘winnaar’ van de daartoe in het leven geroepen Kletsmajoor Award wordt half augustus bekendgemaakt.
“Het gaat om producten die op het etiket een misleidend beeld geven en, nadat we de fabrikant om opheldering hadden gevraagd, ons allemaal smoesjes op de mouw proberen te spelden”, legt een woordvoerder van de Consumentenbond uit.
Z24 schreef eerder al over de trucs met verpakkingen die supermarkten uithalen. Ze verkleinen de verpakking zonder de prijs te verlagen of gebruiken minder dure ingrediënten in het product.
Rivella en Healthy People genomineerd
De Consumentenbond nomineerde naast de guacamole van Albert Heijn ook frisdrank Rivella, omdat het 'met natuurlijke ingrediënten' claimt terwijl er zitten drie synthetische zoetstoffen in zitten. De reactie van Rivella: we spreken niet van "met alléén" natuurlijke ingrediënten.
De derde genomineerde is het sapje Healthy People waar groot 'blauwe bosbes en framboos' op de verpakking staan, maar het hoofdbestanddeel (84 procent) is druivensap. Dat komt volgens de fabrikant omdat het zo'n goede smaakdrager is, maar waarom het niet op de verpakking staat is onduidelijk.
Verpakking aangepast
In sommige gevallen hebben fabrikanten de verpakkingen inmiddels aangepast, zoals bijvoorbeeld rodedruivensap van Albert Heijn. Die bestaat voor slechts 20 procent uit rode druiven en de rest is witte druiven. Inmiddels staan er zowel witte als rode druiven op de verpakking.
Albert Heijn reageerde overigens ook op het lage percentage avocado in hun guacamole. Hun verweer: het is een guacamole-dipsaus, geen guacamole.
Bron: Z24/ANP
Lees ook
'3 redenen waarom Albert Heijn marktaandeel verliest'
Verkooptrucje van Albert Heijn? Groter pak met minder inhoud
Franse supermarkt scoort met misvormd groente en fruit
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl