Ikea, dat recent ook werd uitgeroepen tot de beste winkelketen van 2007, wordt
ervaren als vernieuwend en trendy, aldus André Soff van het bureau. De
tweede plek wordt ingenomen door Google, gevolgd door CliniClowns als derde
sterkste merk in Nederland.
Opvallend is volgens het reclamebureau de snelle opkomst van Google,
dat twee jaar geleden nog op de 16e plek prijkte. "Dingen die met
internet en techniek te maken hebben, zijn op dit moment heel
aantrekkelijk”, aldus directeur André Soff van het reclamebureau. De
sterkste nieuwkomer van 2007 is Marktplaats.nl. De veilingsite kwam terecht
op de 35e plaats. Soff: "De kracht van de site is zijn populariteit.”
Voor het onderzoek zijn 1500 personen naar hun mening gevraagd en ruim duizend
merken beoordeeld op onder meer bekendheid en imago. Vanaf volgend jaar
wordt het Nederlandse onderzoek jaarlijks uitgevoerd.
Consult Brand Strategy is onderdeel van de Amerikaanse communicatieorganisatie
Young & Rubicam, dat sinds 1993 wereldwijd geregeld 34.000 merken meet
op hun merkwaarde en merkbeleving.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl