Mijn eerste ervaring met een zelfrijdende auto was acht jaar geleden. Tijdens een bezoek aan Stanford’s Volkswagen Automotive Innovation Lab kreeg ik de gelegenheid om plaats te nemen in de Junior 3, een Volkswagen Passat die zelf kon rijden en inparkeren.

De auto toonde zijn parkeercapaciteiten, terwijl ik zenuwachtig toekeek vanaf de achterbank.

Het was alsof ik werd “rondgereden door een geest die af en toe hard remt”, noteerde ik destijds. De technologie was nog niet echt klaar om de weg op te gaan.

Mijn tweede ervaring met een zelfrijdende auto was deze week tijdens de 2018 TED Conference waar BMW een route met hindernissen had gemaakt in de kelder van het Vancouver Convention Center. De rit van 5 minuten in de volledig autonome BMW i3 was veel comfortabeler en dit keer kon ik me de auto ook daadwerkelijk voorstellen op de weg.

BMW i3

Foto: Ariel Schwartz/Business Insider

Je kunt de auto van het slot halen met een 'digitale sleutel' op je smartphone.

Daarbij kan de BMW i3 ook zijn passagiers herkennen, in dit geval ikzelf en mijn medepassagier Anne. Het scherm aan de buitenkant van de auto begroet je en stelt je in staat om de auto van het slot te halen. Binnenin de auto vind je een scherm dat je vanaf de achterbank kan bedienen. Hiermee kun je de rit starten en beëindigen, muziek afspelen, de snelheid van de auto in de gaten houden en nog veel meer.

BMW i3

Foto: Ariel Schwartz/Business Insider

De rit zelf was niet echt opmerkelijk en dat is misschien wel het grootste compliment dat je een zelfrijdende auto kunt geven. We reden soepeltjes langs de grote blokken die op de route waren geplaatst.

Door op een knop te drukken op het scherm werd de rit onmiddellijk gepauzeerd en door er opnieuw op te drukken werd de rit hervat. Anders dan mijn eerste ervaring zoveel jaar geleden waren er geen plotselinge stops.

Volgens het publiek parkeerde de auto zichzelf in toen ik hem had verlaten (ik had niet de kans om dat zelf te zien).

Ik heb genoten van de rit die onder maximaal gecontroleerde omstandigheden plaatsvond. Er waren geen andere auto's of voetgangers en er kon dus nauwelijks iets misgaan. Dat gezegd hebbende gaf de rijervaring me wel het nodige vertrouwen in de toekomst van zelfrijdende auto's.

Het is nog niet bekend wanneer de volledig autonome BMW i3 op de markt komt.

LEES OOK: Slecht wifi in huis? Probeer eens het kanaal van je router te wijzigen