REVIEW – Begin dit jaar mocht ik voor het eerst een testrit maken met de Tesla Model 3, een van de meest besproken modelintroducties aller tijden. Ik was onder de indruk, maar dat bleek slechts een opwarmertje.

Afgelopen week mocht ik de luxe variant testen, met vierwielaandrijving. Het exemplaar dat ik kreeg had nergens ‘Model 3’ op de buitenkant staan. De enige hint in die richting was de tekst ‘dual motor’ op de achterkant. Tesla noemt de auto de Model 3 Performance.

De ontwikkeling van luxere versies van de Model 3 is belangrijk voor Tesla. Het basismodel van 35.000 dollar heeft een veel kleinere batterij en het interieur is soberder. Tesla heeft de inkomsten van de luxere versies nodig.

Tesla heeft de Model 3 Performance voor een beperkt aantal reviews beschikbaar gesteld, waaronder in New York, waar ik er een uurtje in mocht rondrijden.

Zo verliep de rit:


Tesla bracht de Model 3 Performance Dual-Motor naar het kantoor van Business Insider in de buurt van Wall Street.

Foto: Matthew DeBord/BI

De basisprijs voor deze auto is 64.000 dollar. Dat is minder dan de oorspronkelijk aangekondigde prijs van 78.000 dollar. Volgens Tesla kun je deze auto binnen twee tot vier maanden geleverd krijgen, als je er nu eentje bestelt.

De batterij biedt een actieradius van 310 mijl. Met een ‘dual motor’ ga je in 4,8 seconden naar 100 kilometer per uur. Het element ‘performance’, zorgt nog voor iets meer snelheid: van nul naar 100 in 3,8 seconden.

Lees ook op Business Insider


De Model 3 Performance lijkt van de buitenkant redelijk veel op andere luxe versies van de Model 3.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

De Model 3 is kleiner dan de Model S, maar in mijn optiek zien de banden er beter uit. Ontwerper Franz von Holzhausen heeft met de Model 3 voor een sportievere look gekozen.

Foto: Matthew DeBord/BI

De zithoogte van de Model 3 Performance is een fractie lager dan die van andere versies van de Model 3. Dit verhoogt de stabiliteit.

Foto: Matthew DeBord/BI

Typisch voor deze versie van de Model 3: het licht gebogen glazen dak.

Foto: Matthew DeBord/BI

Als je in de auto zit, geeft dat een opvallend effect.

Foto: Matthew DeBord/BI

Naast de lagere zit heeft de Performance 3 een spoiler van koolstofvezel voor een betere grip op het wegdek bij hogere snelheden.

Foto: Matthew DeBord/BI

De auto heeft ook speciale 20-inchbanden en dikkere remmen. De banden zijn van Michelin, type Pilot Sport 4S. Samen met nog wat andere snufjes een pakket van 5.000 dollar.

Foto: Matthew DeBord/BI

Dann Neil mocht de Model 3 testen voor de Wall Street Journal, en hij schreef dat de auto banden kon gebruiken met wat meer grip. Maar hij reed in de auto op een manier waarop je dat normaal gesproken misschien niet zou doen. Bij normaal gebruik zijn de Pilot Sport 4S-banden perfect.


Je kan maar nauwelijks zien dat dit het meest krachtige model van de Model 3 is. De enige hint, naast de banden en spoiler, zijn de woorden “Dual Motor” op de achterkant van de auto.

Foto: Matthew DeBord/BI

De handgrepen zijn aerodynamisch, maar komen niet vanzelf naar buiten zoals bij de Model S. Je moet ze een beetje indrukken voordat je de deur open kunt doen.

Foto: Matthew DeBord/BI

Voordat Tesla de auto langsbracht, twijfelde ik of de witte nepleren bekleding wel mooi zou zijn. Onze vorige Model 3 had zwarte bekleding. Maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het er VEEL indrukwekkender uitzag.

Foto: Matthew DeBord/BI

Er zijn nauwelijks andere autofabrikanten die auto’s met witte bekleding verkopen, behalve hele, hele dure merken. Tesla maakt z’n eigen stoelen dus het heeft volledige controle over hoe die eruitzien. Dat is handig, want dat bepaalt hoe de rest van het interieur eruitziet.

De rode lak van de auto staat ontzettend goed bij de witte stoelen. En volgens de autofabrikant is het helemaal niet moeilijk om de stoelen schoon te houden. Ik durf na een weekendje weg met een Model X met witte bekleding met mijn vrouw, drie kinderen en hond wel te zeggen dat dat klopt.


Dit is onze stagiair Brian Pascus, die kijkt hoeveel ruimte er is op de achterbank. Brian is behoorlijk lang en hij kon er makkelijk zitten zonder z’n hoofd of knieën te stoten.

Foto: Matthew DeBord/BI

Op het stuur zitten knopjes die je met je duimen kunt bedienen. Verder kun je alle opties aanpassen op een horizontaal touchscreen van 15 inch.

Foto: Matthew DeBord/BI

Als je het vanuit het perspectief van de bestuurder bekijkt, is het interieur niet te vergelijken met dat van andere auto’s.

Dit is wat ik de vorige keer over de Model 3 schreef:

Het interieur van de Tesla Model 3 is minimalistischer dan dat van de meeste andere auto’s. En een minimalistisch interieur is geweldig, vind ik.

Door het minimalisme voel je je niet alsof je in een ontzettend luxe auto zit, maar in een stukje technologie uit Silicon Valley.


Met een smartphone-app bedien je de auto.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

En je hebt een kleine sleutel ter grootte van een pinpas als backup.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Tussen de stoelen in kun je een flesje water of een kop koffie kwijt, en er is een een bakje waar je je smartphone in kan leggen en tegelijkertijd kan opladen.

Foto: Matthew DeBord/BI

Ik zal hier niet al te veel zeggen over het infotainmentsysteem van Tesla – dat heb ik in andere artikelen al gedaan. Maar de spraakherkenning is goed en na een paar uur raak je gewend aan het touchscreen.

Als je aan het rijden bent, zie je eigenlijk alleen de snelheidsmeter voor je. Dat is fijn, want er is nauwelijks iets dat je afleidt. Ik heb me in geen enkele andere auto zo goed op de weg kunnen concentreren.


Als je voor het witte interieur kiest, krijg je niet het deels houten dashboard dat de Model 3 heeft. Je krijgt een strip van aluminium, zoals je hieronder kunt zien.

Foto: Matthew DeBord/BI

Om goed te kunnen vergelijken: hier is de versie met hout. De auto krijgt er een wat zachtere en Scandinavische uitstraling van.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Tijd om te gaan rijden!

Foto: Matthew DeBord/BI

Daar gaan we!

Foto: Matthew DeBord/BI

Ik mocht ongeveer een uur lang door Manhattan rijden met de Performance 3, dus ik kon hem niet echt goed testen. Later dit jaar willen we dat wel gaan doen, dus houd onze berichtgeving in de gaten.

Toch kon ik op de weg langs de East River en op de West Side Highway even gas geven. Ik kon zelfs de Autopilot aanzetten, maar het was veel leuker om zelf te rijden.

Hij reed best lekker, en dat is te begrijpen als je naar de technische eigenschappen van de auto kijkt. De grote batterij zit in het midden onder in de auto en heeft een capaciteit van 75 kWh. De batterij bestaat uit Tesla’s nieuwe 2170-cellen, waarvan er bijna 4.500 in zitten. Samen geven die de auto 450 pk.


Dus wat is ons oordeel?

Foto: Matthew DeBord/BI

Ik heb inmiddels in alle Tesla-modellen gereden, en mijn favoriete model was altijd de Roadster – maar nu niet meer. Nu is de Model 3 Performance zeker m’n favoriet.

Deze auto heeft alles wat je als bestuurder van de toekomst wil: het minimalistische interieur, de technologie en de futuristische vibe.

De auto accelereert inderdaad tot 100 km/h in minder dan 4 seconden. Het grote verschil tussen de Performance 3 en de vorige auto waar ik in reed, is dat als je gas geeft in de Performance 3 het niet voelt alsof-ie daarna veel langzamer accelereert. Dat kan natuurlijk een illusie zijn, maar het kan ook komen doordat de motor daadwerkelijk beter is.

De dual-motor Model 3 heeft een iets smallere wielbasis dan de Model S, waardoor de auto licht aanvoelt (terwijl hij in feite relatief zwaar is), maar dat wordt gecompenseerd door de twee motoren. Je zou de auto kunnen vergelijken met de BMW M2 gecombineerd met de BMW M3/M4, met de vierwielaandrijving van Audi er nog bij.

De Model 3 Performance is in mijn mening Tesla’s beste auto tot nu toe. Zelfs naast de beste sportsedans van de wereld doet deze auto het prima – en je hebt ook nog eens een ruime achterbak. Ook onder de motorkap kun je behoorlijk wat spullen kwijt, daar zit namelijk geen motor.

De auto is prachtig aan de buitenkant, ontzettend cool aan de binnenkant en je hart gaat sneller kloppen als je het gaspedaal intrapt. Deze auto is een groot pakket plezier met vier wielen en vier deuren.

Oh, en het helpt ook dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je gas geeft: je stoot geen CO2 uit en hoeft aan het einde van de dag de auto niet vol te gooien met benzine.


Ik ga deze auto missen!

Foto: Matthew DeBord/BI

LEES OOK: Tesla in de versnelling met Model 3 – Bijna 30.000 stuks helemaal af, 3 keer meer dan dan in het eerste kwartaal