IJsmerk Ben & Jerry’s doneert een deel van zijn winst aan vier organisaties die het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump ‘bestrijden’. Een van de ijssmaken krijgt daarom tijdelijk een nieuwe naam: Pecan Resist.

Een emmertje Pecan Resist is chocolade-ijs met witte en donkere fudge, walnoten, pecannoten en amandels. De smaak is niet nieuw, maar het gaat om een tijdelijke naam voor de New York Super Fudge Chunk.

Een deel van de opbrengst gaat naar vier organisaties wiens waarden overeenkomen met die van de ijsmaker. Ze werken volgens Ben & Jerry’s aan ‘de frontlinies van het vreedzame protest’. Het gaat om Color of Change (anti-racisme), Honor the Earth (klimaatverandering), Neta (mediabedrijf), en Women’s March (gendergelijkheid). Volgens de krant USA Today zal het ijsbedrijf 25.000 dollar aan elk van de vier bedrijven doneren.

Ben & Jerry’s staat bekend om z’n politiek uitgesproken houding. “Als bedrijf kunnen we niet blijven zwijgen over het beleid van president Trump. Hij probeert decennia aan vooruitgang terug te draaien op het gebied van gelijkwaardigheid, klimaatverandering, homorechten en de behandeling van vluchtelingen en migranten. Dit zijn allemaal zaken die al veertig jaar raken aan de kern van onze sociale missie.”

Een YouTube-video begeleidt de campagne:

Volgens marketingprofessor Dipayan Biswas van de University of South Florida is het een goede zet van Ben & Jerry's. Hoewel de ene groep consumenten het merk nu wellicht zal boycotten, kan het de loyaliteit van anderen juist vergroten, zegt hij tegen USA Today.

"Paradoxaal genoeg is het heel logisch als bedrijf. Net als politici doen ze het vaak goed als ze meer polariserend zijn. Veel mensen zullen hen hierom haten - en dat is prima. De merktrouw zal opleven in andere marktsegmenten."

Hij betwijfelt of het enig effect zal hebben op de politieke denkbeelden van Amerikaanse consumenten. "Onderzoek toont aan dat woorden een invloed hebben op ons onderbewustzijn. Als je de merknaam te zien krijgt, zoals in dit geval, dan kan het wellicht een subtiele herinneringen oproepen aan bepaalde associaties. Ik denk alleen niet dat het mensen tot actie zal inspireren."