De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai, met dochteronderneming Kia, vreest dat de verkoop dit jaar in het traagste tempo van de afgelopen 8 jaar zal groeien, onder druk van een sterkere concurrentie en de duurdere Koreaanse won.

Dat heeft de voorzitter van Hyundai en Kia, Chung Mong-Koo, gezegd in zijn nieuwjaarstoespraak.

De gezamenlijke verkoop van Hyundai en Kia neemt dit jaar naar verwachting met 4 procent toe tot 7,86 miljoen voertuigen. Dat zou de zwakste groei zijn sinds 2006.

Analisten voorspelden voor 2014 een gecombineerde verkoop van beide merken van 8 miljoen wagens. Volgens Hyundai wordt de toch al felle concurrentiestrijd met Japanse autofabrikanten nog eens extra bemoeilijkt door de sterke won, waardoor Zuid-Koreaanse auto’s duurder worden in het buitenland.

Hyundai maakte zondag nog bekend dat de topman van Kia in de Verenigde Staten is vervangen omdat de verkopen op die markt achterbleven bij die van zijn Amerikaanse en Japanse rivalen. Noord-Amerika is na China de belangrijkste afzetmarkt voor Hyundai en Kia.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl