Na een jarenlange opmars is het aandeel van hybride auto’s onder de nieuw
verkochte modellen aan het dalen. Dat blijkt uit onderzoek van het
economisch bureau van ING, dat donderdag 28 april werd gepubliceerd. De
oorzaak is de opkomst van de schone, zuinige diesel.

In het eerste kwartaal van dit jaar was 2,9 procent van de nieuwe auto’s een
hybride, tegen 3,5 procent in dezelfde periode een jaar eerder.

Het aandeel van diesels onder nieuw verkochte auto’s steeg juist hard: van
16,5 procent in het eerste kwartaal van 2010, naar 26,9 procent in de eerste
drie maanden van dit jaar.

Autofabrikanten slagen er steeds vaker in hun motoren zo zuinig te maken, dat
ze in het aantrekkelijke 20 of 14-procents tarief vallen voor de fiscale
bijtelling van leaseauto’s.

Met name kleine diesels stoten minder dan 95 gram CO2 per kilometer uit en
vallen zodoende in hetzelfde tarief als hybride auto’s, zoals de Toyota
Prius of de Honda Insight. Daarmee zijn de ultrazuinige diesels relatief
aantrekkelijk als leaseauto.

Zuinige benzineauto's
De autofabrikanten hebben ook steeds vaker modellen die op benzine rijden en
minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoten, waardoor ze in het lage
bijtellingstarief vallen. Maar benzine lijkt vanwege de relatief hoge
literprijs minder interessant voor met name de leasemarkt.

De hoge benzineprijs zou ook wel eens mee kunnen spelen in de afnemende
populairiteit van de hybrides, omdat die over het algemeen benzine als
brandstof gebruiken.

De analisten van ING concluderen dat het beleid in Nederland om met fiscale
maatregelen schoner rijden te stimuleren, heel goed werkt. Kijkend naar de
nieuw aangeschafte auto's in de eerste drie maanden, wordt het Nederlands
wagenpark snel schoner. De gemiddelde CO2-uitstoot van het nieuwe wagenpark
dit jaar bedroeg 127 gram CO2 per kilometer. Nergens in Europa is dat zo
laag.

Lees ook:

Prius dankt succes juist aan uiterlijk

Tweedehands Toyota Prius voor een prikkie

Wat tanken we in 2050?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl