Nederlandse huurwetten zouden te veel bescherming bieden aan zittende
winkeliers. Daardoor is de doorstroming onvoldoende, aldus JLL. Variabele,
omzetgerelateerde huurprijzen en afkoopsommen zouden daar volgens de
vastgoedexperts verbetering in kunnen brengen.
Gewoon goed
Jelger Zee van brancheorganisatie Detailhandel Nederland bestrijdt de
suggestie van JLL dat buitenlandse retailers Nederland links laten liggen.
"JLL heeft het afgelopen jaar zelf erg veel transacties met internationale
retailorganisaties in Nederland gedaan. Alleen al voor T-Mobile bemiddelen
ze bij het vinden van 55 nieuwe winkels. De aanwezigheid van buitenlandse
retailers in Nederland is gewoon goed te noemen.”
In het Dutch Retail Market Bulletin dat JLL donderdag publiceerde, staat een
handjevol andere voorbeelden van buitenlandse winkelketens die nieuwe
vestigingen in Nederland hebben geopend. Daaronder vallen de Amerikaanse
juweliersketen Tiffany & Co en de Deense modeketen Saint Tropez. Grote
retailers die zich in de toekomst in Nederland willen vestigen, zijn het
Amerikaanse Hollister, bekend van kledingmerk Abercrombie & Fitch, en
elektronicafabrikant Apple.
Minder
Richard Dallinga, directeur retail bij JLL, houdt vol dat Nederland in
verhouding tot andere Europese landen minder internationale winkelketens
trekt. "Steden als Parijs en Londen doen het veel beter”, zegt Dallinga.
"De kleine aantallen inwoners van grote Nederlandse steden in verhouding tot
buitenlandse steden is de belangrijkste drempel. Juist daarom moet je
buitenlandse retailers op andere manieren lokken. Dat kan bijvoorbeeld met
een betere doorstroming en daar zijn aanpassingen in de huurwetgeving voor
nodig.”
"Inderdaad, onze grote steden hebben betrekkelijk weinig inwoners”, beaamt
Zee. "Daar doe je echter niets aan.” Hij heeft geen bezwaar tegen meer
flexibele huurcontracten, maar maakt daarbij wel een voorbehoud. "Omzetafhankelijke
huurprijzen zijn prima, op voorwaarde dat de huurprijs bij een dalende omzet
omlaag gaat. In de huidige praktijk gaat de huurprijs omhoog als de omzet
stijgt, maar bij dalende omzet gaat die nooit meer omlaag. Voor kleine,
zelfstandige winkeliers is dat funest.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl