Het Chinese telecombedrijf Huawei overweegt een Nederlandse voetbalclub te sponsoren om zijn naamsbekendheid te vergroten.

Dat zegt Leon He, directeur West-Europa van Huawei Enterprise woensdag in een gesprek met Business Insider. “Wij houden de optie open om een club te sponsoren, zoals we ook met Borussia Dortmund hebben gedaan”, aldus He, die aanwezig was bij de opening van een nieuw expositiecentrum van Huawei in Amstelveen.

Huawei zegt momenteel niet in gesprek te zijn met een Nederlandse partij over sponsoring.

Naamsbekendheid

Huawei is de grootste fabrikant van telecomapparatuur ter wereld. Ook is het bedrijf sinds 2011 in Nederland actief op de zakelijke markt als ICT-leverancier.

Het Chinese concern heeft grootse plannen en wil in 2015 de derde speler op de smartphonemarkt zijn, ook in Nederland. Om dat voor elkaar te boksen, willen de Chinezen hun naamsbekendheid onder consumenten vergroten. Een optie die het bedrijf overweegt om zich bij Nederlanders in de kijker te spelen, is een grote voetbalclub in ons land te sponsoren.

Huawei liet zich al eerder gelden in de voetbalwereld als geldschieter. Zo prijkte het logo van de Chinezen in 2012 al enkele wedstrijden op het shirt van Atletico Madrid. Vorige week sloot Huawei een sponsordeal met de Duitse club Borussia Dortmund, finalist in de Champions League.

Ajax op zoek naar nieuwe sponsor

Grote voetbalclubs die op zoek zijn naar een geldschieter zijn dun gezaaid. Feyenoord en FC Twente sloten het afgelopen jaar deals met respectievelijk Opel en XXIMO. PSV heeft al jarenlang een vaste geldschieter in Philips.

Lees ook op Business Insider

Vitesse is de enige club in de eredivisie zonder hoofdsponsor, maar een overeenkomst met Huawei lijkt onwaarschijnlijk.

Eén van de grootste contracten die op korte termijn afloopt is die van Ajax. De huidige shirtsponsor Aegon stopt in de zomer van 2014 als hoofdsponsor van de Amsterdamse club.

Een woordvoerster van Ajax wil geen commentaar geven op een mogelijke deal met Huawei. “We maken pas iets bekend als de deal er is.” Ze geeft wel aan dat de Chinese markt belangrijk is voor Ajax.

Connecties met China

Dat blijkt onder meer uit het feit dat de website van Ajax in het Chinees is vertaald. Bovendien werken de Amsterdammers sinds de zomer van 2008 samen met de Chinese club Beijing Guoan FC.

Ook op sponsorgebied laat Ajax zich gelden. Begin augustus maakte de club bekend het Chinese bedrijf Cheng Shin Tire (CST) als sponsor te hebben gestrikt. CST is één van de grootste bandenproducten in Azië. “We zijn trots dat we als eerste Nederlandse club een mooie deal hebben kunnen sluiten met een groot Chinees bedrijf”, zei marketingdirecteur Edwin van der Sar daarover in De Telegraaf. “Het betekent dat de naam Ajax internationaal meetelt.”

Ajax deed daarnaast mee aan Football Dream, een talentenjacht voor jonge Chinese voetballers. De afleveringen zullen dit najaar te zien zijn op de Chinese televisie. “Meedoen aan dit programma is een manier om Ajax weer op de kaart te zetten in China”, aldus Van der Sar in NRC Handelsblad.

‘Huawei? Nooit van gehoord’

Sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake, die nauw betrokken was bij de onderhandelingen tussen Ajax en Aegon, zegt het bedrijf Huawei niet te kennen. Ajax is volgens hem in gesprek met drie niet-Nederlandse multinationals over het hoofdsponsorschap. Daar zit Huawei niet tussen.

Van den Wall Bake geeft aan dat de potentiële sponsors voor Ajax momenteel niet voor het oprapen liggen. Ajax heeft volgens hem liever een A-merk als hoofdsponsor dan een relatief onbekende firma als Huawei, “Maar de euro’s van Huawei zijn ongetwijfeld evenveel waard”.