De branche heeft in het derde kwartaal 2,7 procent meer omzet gerealiseerd dan
in dezelfde periode vorig jaar. Dat is aanzienlijk minder dan in voorgaande
kwartalen. In het tweede kwartaal kende de sector nog een stijging van bijna
7 procent.
Voor het eerst in negen kwartalen werd er in de horeca minder verkocht
ten opzichte van jaar eerder. De prijzen stegen met 3,2 procent. Vorig
kwartaal lag dat op 3 procent.
De tegenvallende zomer werd vooral gevoeld door cafés en cafetaria’s. Cafés
leden een omzetverlies van 0,2 procent en cafetaria’s kenden een groei van
slechts 0,3 procent. In beide gevallen nam de verkoop gemeten in aantallen
met respectievelijk 3,8 en 3,5 procent af en werden de producten bijna 4
procent duurder.
Daarentegen boekten hotels een omzetstijging van 5 procent ten opzichte
van 2006. Restaurants zagen hun omzet stijgen met 4,5 procent.
Koninklijk Horeca Nederland zegt niet teleurgesteld te zijn over de cijfers,
omdat er evengoed een omzetstijging is geboekt. Behalve de matige zomer
wijst de brancheorganisatie op een dalend consumentenvertrouwen als
mogelijke oorzaak van de laag uitgevallen omzetstijging. "Wanneer
consumenten de hand op de knip houden, is de horeca de eerste die het
merkt," benadrukt een woordvoerder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl