De Chinese autobouwer SAIC, onder meer eigenaar van het Britse sportwagenmerk MG, toont interesse in de Limburgse autofabriek van VDL Nedcar.

Nedcar verzorgt nu nog de assemblage van de BMW Mini, maar daar komt in 2023 een eind aan.

Hoe serieus de interesse van SAIC is, valt nog niet goed te zeggen, aldus het Financieele Dagblad.

Het Chinese autoconcern Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) heeft belangstelling voor autoproductie bij de Limburgse autofabriek VDL Nedcar, als zijn exportmerk MG veel succes boekt op de Europese markt.

Dit heeft de Europese topman van SAIC, Matt Lei, gezegd in gesprek met Het Financieele Dagblad. Een dergelijke stap is dan “een optie”, liet hij weten aan de krant.

VDL Nedcar is al een tijdje naarstig op zoek naar een nieuwe opdrachtgever. Het Duitse autoconcern BMW, voor wie Nedcar nog tot en met 2023 Mini’s in elkaar zet, kondigde vorig jaar aan te gaan stoppen met de autoproductie in Nederland. Door het besluit staan bij de fabriek in Born duizenden banen op de tocht.

Lei gaf tegen het FD aan “behoorlijk goed op de hoogte te zijn” van de situatie in Limburg. Maar of het grootste autoconcern van China straks echt auto’s in Nederland wil laten bouwen, is nog niet te zeggen. Momenteel zouden verkopen van MG, van oorsprong een Brits sportwagenmerk, nog te laag zijn voor een dergelijke stap.

“Dit bevindt zich in een zeer vroeg stadium”, zo reageerde de bestuurder op de vraag of er gesprekken worden gevoerd met VDL. “Verder kan ik er niets over zeggen. Het is voor ons een optie. Maar als wij niet genoeg verkoopvolume in Europa hebben, heeft het allemaal geen zin.”

VDL gelooft in het vinden van een nieuwe opdrachtgever

VDL kan niet zeggen met welke partijen er momenteel precies wordt gepraat. Maar het Eindhovense industrieconcern is er wel van overtuigd dat het moet lukken om een nieuwe opdrachtgever te vinden voor de autofabriek.

VDL zet er zelfs op in om al met een nieuwe klant in zee te gaan voor de laatste Mini in Born van de band rolt. Zo hoopt het bedrijf te voorkomen dat de fabriek straks een lange periode dicht moet, omdat alle productielijnen eerst moeten worden aangepast.

“Je kan niet vrijdag Mini’s maken en dan de maandag daarop auto’s van een heel ander type”, legt een woordvoerder uit.

LEES OOK: Zo ‘elektrisch’ willen 8 klassieke automerken over 5 tot 10 jaar zijn