Red Bull Racing moet op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Honda trekt zich na 2021 terug uit de Formule 1.

De beslissing is een tegenvaller voor Max Verstappen, die tot nu toe vier races won met een Honda-motor achterin.

Grote vraag is wat Red Bull nu doet. Mercedes en Ferrari willen waarschijnlijk geen motoren leveren aan een grote concurrent, terwijl de banden met Renault zwak zijn na de breuk in 2018.

Het Formule 1-team van Red Bull moet weer op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Honda vertrekt eind volgend jaar uit de Formule 1.

De Japanners leveren sinds vorig jaar de motoren aan de renstal van Max Verstappen.

Met een Honda-motor achterin zijn bolide won Verstappen vooralsnog vier races. Pierre Gasly bezorgde Honda onlangs nog een overwinning. De Franse coureur van AlphaTauri, dat ook gebruikmaakt van de Japanse motoren, won de Grote Prijs van Italië op Imola.

Honda en McLaren was geen gelukkig huwelijk

Honda keerde in 2015 terug in de Formule 1, nadat het in 2008 de sport verliet vanwege de economische crisis. De samenwerking met McLaren was echter geen gelukkige.

Het lukte de Japanners niet een betrouwbare en snelle krachtbron te leveren aan het team, dat jarenlang een dominante factor was in de koningsklasse.

Met de motor van Honda was McLaren, met topcoureur Fernando Alonso op een van de stoeltjes, een team dat in de achterhoede streed en vaak uitviel.

Honda en Red Bull winnen 4 races

In 2018 stapte McLaren over naar Renault en ging Honda in zee met Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull Racing dat nu AlphaTauri heet.

Een jaar later maakte ook Red Bull zelf de overstap naar de Japanse krachtbron. Daarbij werd Renault aan de kant geschoven.

De Oostenrijkse renstal twijfelde lang over de keuze voor de motor. De krachtbronnen van Renault bleken niet zo betrouwbaar en konden zich qua snelheid ook niet meten met de motoren van Mercedes en Ferrari.

De Honda-motoren bleken een stuk betrouwbaarder en werden elk jaar een stukje beter, met drie overwinningen als resultaat.

Honda zet alles op elektrisch

Maar ook met Honda als partner slaagt Red Bull er maar niet in om Mercedes van de troon te stoten in de Formule 1. De Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas beschikken over de sterkste en snelste motoren. Hamilton koerst dit seizoen vrijwel onbedreigd af op zijn zevende wereldtitel.

Honda besluit nu om de Formule 1 opnieuw te verlaten. Een wereldtitel is door de dominantie van Mercedes ver weg en de coronacrisis heeft de financiële situatie er niet beter opgemaakt.

Daarnaast wil het Japanse bedrijf vol inzetten op de ontwikkeling van elektrische aandrijving, aldus het persbericht. "Honda moet haar bedrijfsmatige middelen volledig steken in het onderzoeken en ontwikkelen van moderne krachtbronnen, die emissievrij zijn."

Wat zijn de opties voor Red Bull?

Grote vraag is welke motor er vanaf 2022 achter in de Red Bull zit. Mercedes en Ferrari willen waarschijnlijk geen motoren leveren aan een grote concurrent en bij Renault zitten ze vermoedelijk niet te wachten op een terugkeer van Red Bull.

Mocht het F1-team van Max Verstappen er niet in slagen een goede motorleverancier te strikken, dan kan de Nederlander mogelijk onder zijn contract uitkomen. Hij heeft tot eind 2023 getekend bij de renstal, maar heeft volgens ingewijden een clausule waarin het recht op "een competitieve motor" staat.

"We begrijpen en respecteren de beslissing van Honda", zegt teambaas Christian Horner van Red Bull. "Het zorgt er wel voor dat we voor nieuwe uitdagingen komen te staan. We hebben hier al vaker mee te maken gehad en toen bewezen dat we snel kunnen reageren. Als Red Bull-groep gaan we op zoek naar een oplossing voor 2022 en daarna wat betreft de motoren."

Lees meer: