Beide Japanse autofabrikanten zagen afgelopen maand de verkoop in de Verenigde
Staten sterk stijgen doordat zij daar kleine energiezuinige auto’s op de
markt hebben gezet. Dit blijkt uit cijfers die de auto-industrie dinsdag
heeft bekendgemaakt.
Honda Motor boekte in vergelijking met mei vorig jaar een
verkoopstijging van 11,3 procent. Het bedrijf verkocht voor het eerst meer
auto’s dan Chrysler, vooral dankzij het succes van zijn compacte
Civic-modellen. Nissan zette 4,4 procent meer auto’s af.
Fabrikanten van grote benzineslurpende terreinwagens en pick-ups werden
geconfronteerd met sterke verkoopdalingen. Bij General Motors (GM) stortte
de verkoop 30 procent in. Ford moest een daling van 19 procent verwerken.
Ook Toyota verloor terrein, met een 8 procent lagere verkoop.
In de Verenigde Staten is veel onrust ontstaan over de hoge prijzen bij
de benzinepomp. Mede daardoor belandde het consumentenvertrouwen onlangs op
het laagste punt in zestien jaar.
GM meldde dinsdag dat het meer gaat inzetten op de ontwikkeling van kleinere
auto’s. Daarnaast overweegt het concern verkoop van zijn Hummer-merk.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl