De omvang van de klantenkring past in het rijtje Unilever, Shell en Philips.
Naar eigen zeggen haalt het bedrijf 75 miljoen maandelijks terugkerende
klanten. "En we willen richting de 200 miljoen", zegt directeur
Peter Driessen bijna achteloos.
Dat enorme cijfer is geen branie. Spill Group heeft zich in vier jaar
tijd opgewerkt tot spil van het wereldwijde kleine spelletjesaanbod. Het
bedrijf kan daardoor bij uitstek profiteren van de toenemende populariteit
van deze zogenaamde casual games.
Het in 2000 opgerichte Spill Group startte pas in 2004 met spelletjessites. "We
kochten toen spelletjes.nl. We zagen wel wat in online games", legt
Driessen uit. Spelletjes.nl werd een online verzamelplek van allerlei kleine
spelletjes.
Ontwikkelaars kunnen hun spellen op de site zetten. Ze delen vervolgens
de inkomsten met Spill Group. Die komen vooralsnog vooral uit advertenties.
"Het businessmodel bleek in Nederland aan te slaan. Toen zijn we ook in
het buitenland sites gaan kopen. En daar sloeg het eveneens aan."
Het massale bezoek blijkt een zegen, maar ook een vloek. Met zo’n grote
groep is het moeilijk om met advertenties precies het juiste publiek te
bereiken. En dat is wat adverteerders juist willen.
Dit jaar verwacht Spill Group een omzet van ruim 10 miljoen realiseren. Gezien
de enorme klantenkring is dat niet veel.
Veel energie van Spill Group richt zich daarom op segmentatie, om advertenties
beter te kunnen richten. "We onderscheiden drie groepen. Vrouwen,
meisjes van 8 tot 13 en een algemene groep jongeren van 8 tot 19 jaar."
Vertaald naar Nederlandse websites zijn dit respectievelijk spelletjes.nl,
girlsgogames.nl en spel.nl. In vrijwel elk land is deze onderverdeling terug
te vinden.
Bovendien gaat het bedrijf aan zijn naamsbekendheid werken. “Mediabureaus en
bedrijven die willen adverteren, kennen de naam Spill Group nauwelijks. Dat
gaat komend jaar veranderen.”
Spill Group heeft meer plannen. Zo ontwikkelt het bedrijf sinds
anderhalf jaar ook zelf games. “In ons kantoor in China.”
Dat zelf ontwikkelen is nodig, vindt Driessen. "Zo houden we grip op de
markt." Want één gevaar dreigt voor zijn bedrijf. Spill Group is
afhankelijk van gameontwikkelaars. Als die een groter aandeel willen of
verschillende sites tegen elkaar gaan uitspelen, heeft dit onmiddellijk
consequenties voor de omzet.
Spill Group wil ook een ander genre games gaan aanbieden. Zogenoemde massive
multiplayer online (mmo), virtuele werelden als Habbo Hotel, World of
Warcraft, Second Life en Club Penguin, zijn op dit moment enorm populair.
Deze werelden zijn financieel interessant. Niet alleen wordt er geld
verdiend met advertenties. “Speciale items of extra privileges kunnen het
spel voor de speler leuker maken. Daar kan geld voor worden gevraagd. Zie
World of Warcraft.”
“We gaan hieraan meedoen. Maar niet met een World of Warcraft. Het blijft gaan
om simpelere, gratis games.”
Spill Group kocht daarom onlangs het domein onrpg.com. Op deze site worden
gratis zogenaamde massive multiplayer online role playing games (mmorpg)
aangeboden. Kort gezegd virtuele werelden, vergelijkbaar met World of
Warcraft. "We hopen net als met casual games een startpunt te worden
voor virtuele werelden. En dit moet daarbij helpen."
Verdere buitenlandse expansie behoort ook tot het streven. "Vooral
in Amerika zien we een enorme groeimarkt. Advertenties leveren het meest op
in landen waar mensen ook veel te besteden hebben." Speciaal voor de
VS-markt is sinds een paar maanden de Amerikaanse Gina Jetten-Dunn
aangesteld. Zij moet Spill Group naar buiten toe professionaliseren en
vooral klaar maken voor de Amerikaanse advertentiemarkt.
Op dit moment heeft Spill Group naar eigen zeggen maandelijks 9 miljoen
Amerikaanse spelers. "Maar er ligt nog een geweldig potentieel, zowel
wat betreft de gebruikers als op commercieel gebied."
Het gaat ook wel eens mis. "In China hadden we ons behoorlijk misrekend.
Ons model sloeg daar helemaal niet aan. We hebben toen maar speciaal mensen
in China aangenomen. Die hebben vervolgens totaal andere sites gebouwd. Dat
werkt nu geweldig."
En de concurrentie? "Daar hebben we niet echt last van. We houden
de competitie uiteraard goed in de gaten. Dat is ook prima mogelijk, want
het speelt zich toch allemaal op internet af. Zelf proberen we zoveel
mogelijk contact te houden met gameontwikkelaars. Uiteindelijk zijn het de
games die ons van de rest onderscheiden."
Grote partijen vreest Driessen niet direct. "Geld alleen is niet genoeg
in deze markt." Bovendien zijn partijen als Yahoo en Microsoft (met
MSN) al vertegenwoordigd. Die zijn respectievelijk nummer 1 en 2. Spill
Group volgt direct daarop. "Maar nog dit jaar zullen we MSN inhalen",
belooft Driessen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl