Een online fietsenwinkel waar alles oranje is en waar mensen van over de hele wereld fietsonderdelen kunnen kopen. Het was een gekscherend idee van een groep vrienden tijdens een tripje naar het EK in Zürich in 2008. Jelle Reitsma besloot met het idee aan de slag te gaan, maar wereldwijd verzenden bleek niet zo eenvoudig als het klonk.
Reitsma staat inmiddels samen met zijn vier kinderen aan het roer van het bedrijf. De cijfers die de ondernemer noemt, zijn indrukwekkend: ‘De afgelopen jaren hebben we producten geleverd aan klanten in 128 landen. Onze website is er in 18 talen, als ik het goed zeg.’ Wat begon met een aantal fietsenwinkels in de regio Voorburg, groeide uit tot dé internationale webwinkel voor iedereen die íets met fietsen heeft. Van fietspomp tot fietskar, iedere Fransoos, Japanner of Amerikaan kan aan de slag met de meer dan 100.000 artikelen van Hollandbikeshop.
In de begindagen dat de webshop live stond, verwachtte het team dat het wel even zou duren voordat de eerste bestellingen binnen zouden druppelen. ‘Niets bleek minder waar, de eerste dag kregen we al vijftien orders binnen. We hadden nog niet eens dozen, tape of een vervoerder om de pakketten te versturen. Ik weet nog dat ik naar het postkantoor ben gegaan voor pakketzegels. We verkochten veel fietsstoeltjes en fietstassen, écht Nederlandse producten die in het buitenland niet te krijgen zijn. De groei ging zo hard, dat de zaak in vijf jaar tijd drie keer moest verhuizen.’ Inmiddels maakt Hollandbikeshop gebruik van de haalservice van PostNL: in hun magazijn zit een pakkettensluis waar drie vaste PostNL-chauffeurs ieder moment van de dag orders kunnen ophalen.
Adres onbekend bestaat niet meer
Zo makkelijk als het klinkt, was de internationale groei zeker niet voor het bedrijf. Een keer stond een fiets vast in Saudi-Arabië: ‘Ergens midden in het zand. Dan denk je echt: hoe ga ik dit oplossen? We hebben toen heel fijn samengewerkt met PostNL, zij gingen het voor ons uitzoeken. In die begintijd van online verkopen waren dit soort uitdagingen voor ons allebei nieuw.’ Uiteindelijk bleek dat het pakket niet bezorgd kon worden, omdat het adres niet klopte. ‘Je kunt je misschien voorstellen, hoeveel we hebben zitten rommelen met adressen uit Japan en China als je de taal niet kunt lezen. Een retour uit zo’n land is natuurlijk veel duurder dan een retour uit Europa. Stel dat de klant in het buitenland niet thuis is en het pakketje terugkomt, dan moeten wij importheffing betalen in Nederland over onze eigen goederen.’
Wat betreft internationaal verzenden is er veel veranderd. ‘Tegenwoordig werken we met de adrescheck van PostNL in de check-out, maar dat was er vroeger nog niet.’ Door de slimme tool kunnen adressen uit de hele wereld worden gecontroleerd en gecorrigeerd. Dit voorkomt foutieve verzendingen, bespaart kosten en zorgt ervoor dat pakketten altijd de juiste bestemming bereiken. ‘Vroeger kregen we een adres binnen en dan moesten we er maar vanuit gaan dat het goed was.’
In één keer door naar het buitenland
Het is slechts één van de manieren om efficiënter te werken, met een grotere klanttevredenheid. ‘Vanuit onze PostNL-accountmanager kwam de vraag of we geïnteresseerd waren om de verzendtijd mogelijk in te korten en kosten te verlagen.’ Doordat je bij internationale verzendingen te maken hebt met regelgeving in diverse landen, moet er op ieder pakket weer een andere sticker. Voorheen zocht PostNL dit uit en plakte de labels, nu gebeurt dat bij Hollandbikeshop. De processen zijn zo aangepast dat pakketten direct worden voorzien van een gewicht, afmeting, een correct adres en de juiste labels. Het systeem staat in contact met de PostNL API, waardoor zij deze data makkelijk kunnen verwerken.
‘Pakketten gaan nu in één keer door naar het buitenland en hoeven bij PostNL niet van de kar gehaald te worden. Klanten hebben daardoor minimaal een dag eerder hun bestelling binnen. En vaak nog sneller.’ En dat is niet het enige voordeel. ‘Sinds we dit samen oppakken, is het klantcontact met PostNL met 70 procent gedaald. Vragen vanuit klanten waar hun pakket is, die krijgen we amper meer.’
Inmiddels is zoon Aiko, een van de kinderen in het bedrijf, alweer bezig met het volgende PostNL-project: de mogelijkheid om pakketten ook in het buitenland bij pakketautomaten op te kunnen halen. Reitsma: ‘PostNL heeft een grote rol gespeeld in ons succes. Er zijn genoeg concurrenten gestopt met verzenden naar het buitenland, omdat ze er niet uitkwamen: uit de adressen, het versturen en het omgaan met de klanten. Zonder PostNL waren we zeker niet buiten Europa gaan leveren. En ik denk ook een paar Europese landen niet. Volhardendheid en lange adem hebben we overeenkomstig. En de oranje kleuren natuurlijk, haha.’
Weten of jouw onderneming klaar is voor een volgende stap en benieuwd hoe PostNL hierbij kan helpen? Download nu de E-paper! Na het invullen van de velden vind je de e-paper onderaan het artikel.