De cijfers van vorig jaar zijn aangepast aan de nieuwe situatie. Nuon is
inmiddels overgenomen door het Zweedse Vattenfall en moest het
netwerkbedrijf, dat in handen blijft van provincies en gemeenten en verder
gaat onder de naam Alliander, afstoten. De cijfers over vorig jaar hebben
betrekking op het commerciële deel van Nuon dat de energie levert, dus
zonder het netwerkbedrijf.

Lagere handelsmarge
De lagere winst wordt vooral veroorzaakt door een lagere handelsmarge, maar
ook door kosten die zijn gemaakt rond het afstoten van het netwerkbedrijf.
Vorig jaar waren wereldwijd de olieprijzen hoog en als gevolg daarvan ook de
energieprijzen.

Voorzitter van de raad van bestuur Oystein Loseth zegt dat Nuon ondanks
verhevigde concurrentie opnieuw klanten wist te winnen in Nederland en
België.

Meer elektriciteit
Nuon leverde 3 procent meer elektriciteit aan Nederlandse huishoudens in
vergelijking met de eerste helft van vorig jaar, maar de totale afzet van
stroom steeg met slechts 1 procent. Door de recessie hadden bedrijven minder
stroom nodig. De hoeveelheid gas die Nuon in ons land leverde nam toe met 6
procent, vooral dankzij nieuwe zakelijke klanten.

De hogere omzet van Nuon komt ook door de gaswinning op de Noordzee, een voor
dit energiebedrijf nieuwe activiteit.

Verhoogde Dijkbewaking
Doede Vierstra, de financiële man in de raad van bestuur van Nuon, zegt
tevreden te zijn over de resultaten, gezien de economische situatie. Nuon
heeft geen voorziening getroffen in verband met de recessie en
wanbetalingen, maar Vierstra spreekt wel van 'verhoogde dijkbewaking'. "We
letten nu scherper op betaalgedrag.''

Hij denkt dat de felle concurrentie om de gunst van de huishoudens nog aan zal
houden. "De omloopsnelheid is hoger geworden, de mensen veranderen sneller
dan voorheen van energiebedrijf. Als Nuon moeten we dus harder lopen om de
klanten te behouden en te winnen.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl