Veel MKB-ers beginnen met adverteren op Google AdWords, maar vinden de
resultaten teleurstellend, of gaan al snel over de geraamde kosten heen. Na
wat proberen en enkele advertentieteksten tevergeefs te hebben getest,
stoppen ze teleurgesteld met Google AdWords.
Er zijn ook echter MKB-ers die uitermate tevreden zijn met de resultaten van
de Adwordscampagnes. Zij verslaan de gevestigde orde die met veel grotere
budgetten kan werken door heel gericht zoekwoorden te kiezen en de
advertentieteksten daarop precies aan te laten sluiten. Zo bereik je precies
de doelgroep die je voor ogen had.
Ook je Adwords resultaten verbeteren óf net met AdWords gestart? Stel jezelf
dan de volgende vragen.
Vraag één: Wie is de ideale bezoeker?
Het ligt voor de hand, maar het wordt vaak vergeten: voor wie is je website en
wat biedt je aan? Probeer te denken aan wat je product of dienst nu precies
inhoudt, en beschrijf je ideale bezoeker als iemand die hier actief naar op
zoek is.
Een fotograaf uit Amsterdam die goed is in het maken van portretten, zou zijn
ideale bezoeker bijvoorbeeld als volgt kunnen omschrijven: “Mijn ideale
bezoeker is iemand die actief op zoek is naar een fotograaf voor een
portretfoto in Amsterdam e.o.”
Vraag twee: Wat voor zoekopdrachten zou deze bezoeker in Google intypen?
Adverteren in AdWords gaat over zoekwoorden. Het
artikel van Simme Volkers dat eerder verscheen op Z24 kun je gebruiken
om zoekwoorden te selecteren voor je product of dienst. Als je een lijst van
zoekwoorden hebt gevonden, ga dan na welke zoekwoorden er gebruikt kunnen
worden door je ideale bezoeker.
Gebruik de Keyword tool
De Google Keyword Tool geeft je een inschatting van met welke zoekwoorden
gezocht wordt. Begin met de combinatie die je hebt bepaald bij vraag 2.
Bijvoorbeeld: “Portretfoto laten maken”. Voer dit in en druk op enter. Je
krijgt een lijst te zien van woorden, en hoe vaak ze worden gezocht.
Ga door deze lijst met zoekwoorden heen en selecteer de zoekwoorden waarvan je
denkt dat je ideale bezoeker deze zou kunnen gebruiken.
Omdat niemand een echt onbeperkt budget heeft, is het belangrijk om keuzes te
maken. Sommige woorden, zoals 'portret' in ons geval van de
portretfotograaf, zijn te breed. Andere woorden, zoals potretfotografie en
tips, worden juist gebruikt door zoekmachinegebruikers die zelf willen
fotograferen. Geen potentiële klanten voor onze fotograaf.
Nadat je de voor jouw relevante woorden heb geselecteerd, kun je deze uit de
tool downloaden, of direct in je Adwordscampagne plaatsen.
Het is raadzaam om dit proces meerdere malen te herhalen met andere
zoekopdrachten. Ook is het mogelijk om bij de gebruikte zoekwoorden
verschillende plaatsingsopties te gebruiken, eventueel gecombineerd met
zogeheten uitsluitingszoekwoorden.
Deze laatste variant houdt in dat als dit uitsluitingszoekwoord voorkomt in
iemands zoekopdracht, de advertentie niet wordt gertoond. Een voorbeeld
uitsluitingszoekwoord in bovenstaand voorbeeld, zou bijvoorbeeld ‘tips’
kunnen zijn.
Combineren en campagne bouwen
De lijsten met zoekwoorden kun je combineren en vervolgens gebruiken om een
campagne mee te bouwen. Een AdWordscampagne bestaat uit advertentiegroepen:
alle zoekwoorden die in dezelfde advertentiegroep staan, zijn gelinkt aan
dezelfde advertentieteksten (binnen deze advertentiegroep). Omdat relevantie
tussen zoekopdracht en advertentietekst belangrijk is, wil je gerichte
thematische advertentiegroepen.
Voor de portretfotograaf zou dit betekenen dat 'portretfoto laten maken',
'foto laten maken' en 'portret laten maken' bij elkaar in één
advertentiegroep worden gezet.
Een woord als professionele fotoshoot zou juist weer een eigen
advertentiegroep krijgen met een eigen advertentietekst.
Door voor elke advertentiegroep een relevante tekst te schrijven, spreek je
precies jouw doelgroep en potentiële klanten aan, waardoor het verkeer dat
je via AdWords ontvangt zo relevant mogelijk is (zie ook het
artikel van collega Wijnand Meijer op Z24).
Lokale targetting
Voor het beheren van je budget en een zo efficiënt mogelijke inzet van dat
budget kun je gebruik maken van locatietargetting.
Dankzij de registratie van IP-adressen kan Google er voor zorgen dat je alleen
adverteert in het gebied waar je ondernemer actief is. Door middel van het instellen van je afzetgebied, ben je alleen daar zichtbaar, en maakt je dus
alleen advertentiekosten voor zoekers binnen dit gebied. Je kunt hierbij
denken aan het targetten van een specifieke provincie, stad of zelfs
postcodegebied.
In het voorbeeld van onze portretfotograaf in Amsterdam, betekent dit dat hij
de AdWordscampagne alleen kan inrichten op Amsterdam en omstreken.
Van bezoeker naar klant
Landingspagina’s - de plek waar de bezoeker op jouw site komt door te klikken
op jouw advertentie - zijn belangrijk. Immers de bezoeker is naar aanleiding
van je tekstadvertentie op je website terecht gekomen. Stel je zelf de
vragen: Waar is de bezoeker naar op zoek? Wat wil ik de bezoeker laten zien?
Wat wil ik dat de bezoeker op mijn site doet? Met andere woorden: wat is je
waardemoment / de conversie?
Dit betekent dus dat er voor verschillende advertentiegroepen een andere
landingspagina moet zijn. Indien iemand zoekt naar glamour portretfotografie
wil je andere voorbeelden tonen dan iemand die op zoek is naar een klassiek
portret. Je wilt immers dat de bezoeker zijn zoekopdracht zo goed mogelijk
herkent op de landingspagina. Dat vergroot de kans op conversie.
Aan de hand van conversion tracking op je website (bijvoorbeeld via de
Google Conversion Tracker en/of Google analytics) kun je het rendement van
je AdWords inspanningen meten, en je budget op deze manier efficiënt en
effectief inzetten. Je hebt precies inzichtelijk welke zoekopdracht heeft
geleid tot een nieuwe klant of een informatieaanvraag (= conversie)
Dit artikel is slechts een korte inleiding van de mogelijkheden van Adwords.
Geef je meer dan 1000 euro per maand uit aan Google Adwords? Dan loont het
als snel een van deze boeken aan te schaffen: 'Google AdWords voor Dummies'
of Advanced Google AdWords''.
Jaap Rozemeijer is SEA consultant en Kim Molenaar is SEA Projectmanager bij Netsociety
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl