Mogelijkheden om veel geld te kunnen verdienen, zijn er voor netwerksites
voldoende. Op de Hyves-site bijvoorbeeld zijn meer dan vier miljoen
persoonlijke profielen aangemaakt. Van deze ‘leden’ is veel meer bekend dan
de gemiddelde tv-kijker. Dat begint al bij hun leeftijden en interesses.

Heel slim stelt Hyves zijn gebruikers ook de vraag wat hun favoriete merken
zijn. Velen zijn bereid om daar een antwoord op te geven. De Zweedse
kledingketen H&M wordt het meest genoemd. Daar kan met doelgerichte
advertenties op worden ingespeeld.

Het geld stroomt echter nog niet met bakken tegelijk binnen, zegt
Hyves-boegbeeld Raymond Spanjar. Zijn jongste internetbedrijf – hij zette
eerder de beleggerscommunity IEX.nl op – is kostendekkend. Meer niet.
Maandelijks geeft het drie jaar oude bedrijf enkele tonnen uit aan
technische infrastructuur om het verkeer van de gebruikers aan te kunnen.
Daar staan inkomsten uit advertenties tegenover.

Winst maken komt vanzelf wel, zo stelt Spanjar. "Geld verdienen vonden
wij toen wij begonnen het minst interessant. Wij dachten altijd dat het het
moeilijkst is veel gebruikers te hebben die je dienst te gek vinden. Als je
dat eenmaal hebt en het wordt intensief gebruikt, dan is geld verdienen
helemaal niet zo lastig."

Nog altijd komen de meeste inkomsten binnen met het plaatsen van
banners, maar daar komt langzaam verandering in. Adverteerders willen
directer met hun doelgroep in contact komen en krijgen daarvoor steeds meer
de mogelijkheid van sociale netwerksites.

Voorbeelden zijn er genoeg. Artiesten gebruiken veelal Myspace om hun
activiteiten te promoten. Grote consumentenmerken als Coca-Cola maken zelf
profielenpagina's aan waarbij andere netwerkers zich als vriend kunnen
aansluiten.

Hyves liet de Postbank toe met een campagne waarbij gebruikers op hun pagina
konden zien hoe een pinpas eruit zou zien met hun foto erop. Sony mocht
gebruikers stimuleren om hun pagina roze te kleuren ter promotie van de
introductie van de Playstation Portable Pink. Mensen die dat deden, konden
kaartjes winnen voor een concert van de zangeres Pink.

Irritante vormen van reclame? Spanjar vindt van niet. De campagnes
waren volgens hem een groot succes. Ongeveer tienduizend Hyves-leden vroegen
een gepimpte Postbank-pas aan. Bijna vijftigduizend leden kleurden hun
pagina roze. Belangrijker daarbij was dat een miljoen mensen deze pagina's
ook zagen. Allemaal het gevolg van veelvuldige communicatie tussen de
'vrienden'.

Dit succes smaakt naar meer. Bang voor een reclamebombardement hoeven de
Hyves-gebruikers niet te zijn, stelt Spanjar. "Ik durf zelfs te stellen
dat wij een van de rustigste sites van Nederland zijn. Omdat wij zoveel
pageviews hebben (2 miljard per maand, Z24), hoeven wij niet overal een
advertentie te plaatsen."

Spanjar is er wel van overtuigd dat er op advertentiegebied nog veel meer
mogelijk is. Hyves heeft daarom onlangs enkele zwaargewichten uit de
adverteerderswereld aangenomen om dit vorm te geven. "Idealiter is de
advertentie zo dat de gebruiker haar ook leuk vindt, dat hij of zij er zelf
mee aan de slag kan gaan."

Voor inspiratie kunnen advertentieverkopers van Hyves terecht in de
Verenigde Staten. De hardgroeiende netwerksite Facebook lanceerde twee weken
geleden bijvoorbeeld vergaande plannen om de band tussen een
netwerkgebruiker en een adverteerder te versterken. Facebook verstrekt
daarbij informatie over acties van zijn bezoekers, waar adverteerders op
kunnen inspelen. Dit kan heel ver gaan: vrienden zouden zo bijvoorbeeld
kunnen zien wanneer iemand uit hun netwerk op een andere site een boek heeft
gekocht.

Geheel onomstreden zijn de intenties van Facebook niet. Zo is de vraag al
opgeworpen of er met de nieuwe advertentievormen geen privacyregels worden
geschonden. Niet elk lid van een netwerksite wil dat zijn vrienden te weten
komen wat hij of zij allemaal uitspookt op internet.

Hyves kreeg zelf al met een storm van protest te maken toen het zijn
gebruikers de mogelijkheid bood om te zien wie hun profielen allemaal hadden
bekeken. Gevolg: Hyves keerde op zijn schreden terug. Eenzelfde afkeer
zouden Hyves-leden kunnen krijgen voor advertenties die via vrienden
'binnenkomen'.

Een alternatief is de ontwikkeling van nieuwe diensten, waarvoor de leden van
het netwerk moeten betalen. Een belangrijk project voor Hyves is een mobiele
versie van de site, waarbij een softwareprogrammaatje ervoor zorgt dat
vrienden van elkaar kunnen zien waar zij zich op dat moment bevinden. Het
bedrijf verwacht dit in het eerste kwartaal van volgend jaar te
introduceren.

Spanjar: "Advertenties zijn echter een belangrijke inkomstenstroom voor
ons en dat zal zo blijven. In een markt van meer dan 200 miljoen euro dit
jaar (in Nederland, Z24) is er voldoende ruimte voor groei. We hoeven dus
niet naar alternatieven te zoeken en meer leden laten betalen is geen doel
op zich."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl