Tesla Motors heeft afgelopen woensdag officieel zijn naam veranderd. Het bedrijf, dat we kennen van de elektrische auto’s, gaat nu door het leven als Tesla Inc.

Het lijkt een kleine verandering, maar het markeert een symbolische omslag voor het bedrijf. De laatste jaren houdt Tesla zich namelijk niet alleen bezig met auto’s, maar ook met onder meer het opwekken en opslaan van energie.

Tesla heeft het niet altijd even gemakkelijk gehad. We kennen het bedrijf vooral van de successen, maar Tesla kende de nodige tegenslagen. Een overzicht van de belangrijkste momenten in de geschiedenis van Tesla.

 


Juli 2003: Tesla Motors wordt opgericht

Mede-oprichter en voormalig CEAO Martin Erberhard in juni 2006. Foto: Paul Sakuma/ AP Photo

Elon Musk is al jaren het gezicht van Tesla, maar hij heeft niet altijd aan de leiding gestaan van het bedrijf. Tesla – dat zijn naam te danken heeft aan de natuurkundige Nikola Tesla – is opgericht door twee ingenieurs: Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Daarnaast zijn ook Jeffrey Brian Straubel, Ian Wright en Musk vroeg betrokken bij Tesla.

Musk leidt een belangrijke investeringsronde in 2004, maar op dat moment is hij president-commissaris. Eberhard blijft uitvoerend bestuursvoorzitter tot augustus 2007. Daarna neemt de Israëlische zakenman Ze’ev Drori het roer over.

Lees ook op Business Insider


Augustus 2006: Elon Musk onthult Tesla’s masterplan

Foto: Thomson Reuters

Musk is nooit bescheiden geweest over zijn plannen met Tesla. In 2006 publiceert hij een blog met de titel “The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)”. Daarin legt hij uit dat de missie van Tesla is om iedereen aan zonne-energie te krijgen.

“Zoals jullie weten is het vlaggenschip van Tesla Motors een prachtige elektrische sportauto, de Tesla Roadster. Maar niet iedereen weet dat ons plan voor de lange termijn is om een breed scala aan auto’s te maken, waaronder betaalbare familieauto’s. Dat komt omdat het grotere doel van Tesla Motors is te helpen bij de transitie van een kolengedreven economie naar een economie die op zonne-energie draait.”


November 2007: Ze’ev Drori wordt CEO

Foto: Robert Galbraith/Reuters

Tesla kondigt aan dat Drori de leiding overneemt aan het eind van november 2007. Hij krijgt de opdracht om de eerste auto van Tesla, de Roadster, in het eerste kwartaal van 2008 op de markt te brengen.


Februari 2008: De eerste Roadster komt op de weg

Foto: Tesla

Drori krijgt het voor elkaar om de Roadster op tijd af te krijgen. Het allereerste exemplaar is voor Musk, die er gelijk een ritje in maakt.


Maart 2008: De grootschalige productie van de Roadster begint

Foto: Scott Olson/Getty Images

Halverwege maart krijgt Tesla het voor elkaar om de reguliere productie van de Roadstar op gang te krijgen. CEO Drori noemt het een ‘mijlpaal’ voor het bedrijf en de start van een nieuw tijdperk voor elektrische auto’s. De Roadster wordt tot januari 2012 geproduceerd. Hij kost 109.000 dollar, en er worden er 2.450 van verkocht.


Oktober 2008: Musk wordt CEO, en Model S wordt uitgesteld

Foto: REUTERS/Noah Berger

In oktober 2008 begint Tesla de gevolgen van de financiële crisis te voelen. Musk kondigt aan dat hij het bedrijf overneemt, maar dat er wel bezuinigd gaat worden. Er volgen ontslagen, en de productie van Model S wordt een jaar uitgesteld.


November 2008: Tesla haalt 40 miljoen dollar op en voorkomt zo een faillissement

Foto: Max Whittaker/Getty Images

In november 2008 verslechtert de situatie en verkeert Tesla op de rand van een faillissement. De Raad van Bestuur gaat akkoord met een emissie van 40 miljoen dollar aan converteerbare obligaties, maar wacht tot december met het tekenen van de documenten. Daardoor wordt de situatie van Tesla nog nijpender.

“We overleefden het nauwelijks. De financieringsronde werd op kerstavond 2008 afgesloten, in het allerlaatste uur van de laatste dag dat het mogelijk was”, zei Musk daar later eens over.


Maart 2009: Tesla presenteert het prototype van Model S

Foto: Fred Prouser/Reuters

Tesla onthult zijn eerste elektrische sedan, Model S, in maart 2009. De eerste generatie kan tegen de 500 kilometer afleggen op een volle batterij, en trekt binnen 6 seconden op naar 100 kilometer per uur. In mei 2009 is Model S al meer dan duizend keer besteld.


Mei 2009: Daimler krijgt tien procent van Tesla voor 50 miljoen dollar

Foto: YouTube/Every Elon Musk Video

De financieringsronde van 40 miljoen dollar helpt Tesla uit de ergste zorgen, maar er is meer geld nodig om de batterijen verder te ontwikkelen.

Met Daimler loopt al een samenwerking, en in mei neemt Daimler een belang van tien procent in Tesla. De twee bedrijven spreken af om samen verder te werken aan de ontwikkeling van batterijen.


Juni 2010: Tesla gaat naar de beurs

Foto: REUTERS/Brendan McDermid

Tesla verkoopt 13,3 miljoen aandelen voor 17 dollar per stuk. Dat levert 226,1 miljoen dollar op.


Oktober 2011: Elon Musk onthult de Model S beta.

Foto: REUTERS/Stephen Lam

Tesla licht een tipje van de sluier op over de toekomstige nieuwe auto: Model S. De auto rijdt ruim 500 kilometer op een batterij, en trekt binnen vijf seconden op naar 100 kilometer per uur.

“De oliebedrijven zeggen dat elektrische auto’s niet werken, maar de waarheid is dat zij niet willen dat ze werken. Hier is de auto waarvan zij zullen zeggen dat het een eenhoorn is. Vanavond hebben jullie de kans om te rijden op een eenhoorn”, aldus Musk bij de presentatie.


Februari 2012: het prototype van de Model X

Foto: Alex Davies / Business Insider

Een paar maanden nadat Musk Model S presenteert, onthult de CEO opnieuw een prototype: Model X, de eerste SUV van Tesla. Wat het meest in het oog springt zijn de vleugeldeuren.

Model X wordt positief ontvangen. Na een paar dagen is er al voor meer dan 40 miljoen aan voorbestellingen binnengekomen. Het is de bedoeling dat de auto in 2014 in productie genomen zou worden, maar in werkelijkheid wordt dat uitgesteld tot het eind van 2015.


Juni 2012: Tesla begint met het leveren van de Model S

Foto: ASSOCIATED PRESS

Ook Model S wordt later geleverd dan beloofd: eigenlijk zouden de eerste auto’s in 2011 geleverd worden, maar dat komt er niet van tot halverwege 2012. De eerste klanten krijgen hun Model S op een evenement in de Tesla-fabriek in Freemont.


Juni 2014: Tesla geeft zijn patenten vrij

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Dat Musk meende dat hij een groter doel had met Tesla dan alleen auto’s verkopen, blijkt als hij alle patenten van Tesla vrijgeeft in 2014. Musk verzekert dat er geen juridische stappen worden genomen als andere bedrijven gebruik maken van Tesla’s patenten.


September 2014: Tesla gaat een gigafabriek in Nevada bouwen

Foto: Tesla Motors

Tesla onthult plannen om een enorme batterijfabriek te bouwen, die de gigafabriek wordt genoemd. Het bedrijf besluit om de fabriek in Nevada neer te zetten. De fabriek heeft oppervlakte van ruim 750 hectare.

Tesla stelt dat de enorme fabriek de hoge kosten van de batterijen moet drukken. De fabriek moet in 2020 op volle toeren draaien. De batterijen moeten dan 30 procent goedkoper zijn. Daardoor moet de prijs van Model 3 uitkomen op 35.000 dollar.


Oktober 2014: Elon Musk onthult Tesla’s Autopilot

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Vanaf oktober 2014 zijn alle Tesla’s uitgerust met de Autopilot. Dat systeem bestaat uit meerdere onderdelen: een radar, een camera die onder meer verkeerslichten herkent, en sensoren die 360 graden rond de auto alles in de gaten houden.

De functie helpt de bestuurder om op de juiste rijbaan te blijven en in noodgevallen te remmen.


April 2015: Tesla komt met de Powerwall, een oplaadbare batterij voor je huis, en de Powerpack, een batterij voor commercieel gebruik

Foto: AP Photo/Ringo H.W. Chiu

Tesla zet een grote stap in de energiemarkt, als het de Powerpack en de Powerwall onthult. Musk stelt dat de batterijen het ontbrekende puzzelstukje zijn in het businessmodel van Tesla. Het bedrijf moet niet alleen een automaker zijn, maar ook een innovatief energiebedrijf.


September 2015: Model X wordt geleverd

Foto: Justin Sullivan/Getty Images

Volgens Tesla zou Model X eind 2013 of begin 2014 worden geleverd, maar de productie blijkt ingewikkelder dan gedacht  en wordt bijna twee jaar uitgesteld. Dat heeft voornamelijk te maken met de vleugeldeuren van de auto, die wel erg complex blijken.

Musk noemt het een “productiehel”.


Maart 2016: Musk onthult zijn eerste model voor het grote publiek: Model 3

Foto: Tesla

Musk onthult in het eerste kwartaal van 2016 dan eindelijk de langverwachte Model 3. Het gaat om een prototype, maar het geeft een goed beeld van wat we van de auto kunnen verwachten. Op een volledig opgeladen batterij kan de Model 3 ongeveer 350 kilometer rijden, en trekt de auto in zo’n zes seconden op naar 100 kilometer per uur.

Model 3 moet aan het eind van 2018 geleverd worden. Hij kost 35.000 euro.


Mei 2016: Het eerste dodelijke ongeluk met de Autopilot

Foto: National Transportation Safety Board

Het eerste fatale ongeluk met de Autopilot vindt plaats in mei 2016, maar de wereld krijgt daar pas een maand later over te horen. Op 30 juni 2016 onthullen toezichthouders van de Amerikaanse overheid dat er een onderzoek loopt naar een dodelijk ongeluk met een Tesla en de semi-autonome Autopilot-functie.

Tesla noemt het in een verklaring “een tragisch verlies” en deelt zijn condoleances. Het bedrijf stelt dat de Model S over een snelweg reed, waarna er een vrachtwagen een kruising overstak. “Zowel de bestuurder als de Autopilot kon de witte vrachtwagen niet onderscheiden van de felle horizon, waardoor er niet geremd werd. De vrachtwagen lag erg hoog, waardoor er een zeldzame botsing ontstond waarbij de Model S onder de trailer doorschoot.” De bovenkant van de Tesla werd daardoor van de auto gescheurd, de bestuurder overleefde het ongeluk niet.


Juni 2016: Tesla neemt Solar City over

Foto: source AP

Tesla verbaast vriend en vijand in juni als het bedrijf 2,6 miljard dollar biedt om SolarCity over te nemen. SolarCity focust zich op zonne-energie, en wordt geleid door de neef van Elon Musk. Zelf is Musk  bestuurder van SolarCity.

Het bod is direct omstreden, omdat SolarCity 3 miljard dollar schuld heeft. De overname wordt gezien als een reddingspoging.


Juli 2016: Elon Musk onthult deel twee van Tesla’s masterplan

Foto: Reuters

In juli 2016 onthult Musk het tweede deel van het masterplan van zijn bedrijf. Dat richt zich op vier doelen:

1. Het ontwikkelen van zonnedaken die naadloos aansluiten op de batterijtechnologie van Tesla

2. Het produceren van meer betaalbare voertuigen in alle segmenten

3. De technologie achter de Autopilot verder ontwikkelen, zodat zelfrijdende auto’s tien keer veiliger zijn dan een auto die bestuurd wordt door een mens

4. Een systeem uitrollen waarmee Tesla-rijders hun auto aan iedereen kunnen verhuren als ze niet hoeven te rijden

Het deelsysteem moet eraan bijdragen dat meer mensen zich een Tesla kunnen veroorloven, schrijft Musk in een blogpost. “Op die manier kan iedereen een extra inkomen genereren terwijl je aan het werk bent of op vakantie bent. Daardoor kan een Tesla je zelfs geld opleveren.”


November 2016: Tesla zet in op automatisering en neemt een Duits bedrijf over

Foto: YouTube/iPhone-Fan

Musk maakt bij een aandeelhoudersvergadering in juni al duidelijk dat hij veel ziet in het bouwen van “een machine die de machine maakt”. Hij wil het ontwikkelen van de Tesla zo ver mogelijk automatiseren.

Het is dan ook niet verrassend dat Tesla aankondigt dat het Grohmann Engineering overneemt, een Duits bedrijf dat is gespecialiseerd in het ontwikkelen van automatiseringssystemen.

 


November 2016: Tesla stapt nu echt in de zonnepanelen

Foto: Thomson Reuters

Tesla kreeg maandenlang een storm van kritiek over zich heen, maar in november 2016 is de deal met SolarCity rond. Meer dan 85 procent van de aandeelhouders van beide bedrijven stemmen in met de overname. Musk zelf onthoudt zich van stemming. De deal omvat 2 miljard dollar, en Tesla neemt de schulden van 3 miljard dollar van SolarCity over.


Januari 2017: Opluchting bij Tesla, geen problemen met de Autopilot

Foto: Tesla

Na een onderzoek van zes maanden publiceren de toezichthouders die de Autopilot-functie onder de loep namen na het dodelijke ongeluk, hun resultaten. Tesla kan opgelucht adem halen: er zijn geen problemen gevonden.


Februari 2017: Tesla verandert van naam

Foto: AP

In februari 2017 verandert Tesla officieel van naam, maar de wijziging was al een tijdje doorgevoerd. In juli 2016 werd de url van de site verkort van teslamotors.com naar tesla.com.

Woensdag 1 februari kondigt Tesla aan dat het bedrijf nu officieel Tesla Inc heet. Het is duidelijk: Tesla is niet langer een autofabrikant, maar een energiebedrijf.