Of je nu een webwinkel hebt of een gewoon bedrijf: het is essentieel dat internetbezoekers je site kunt vinden. Dat wordt steeds moeilijker, nu Google nog strenger kijkt of je site relevant is, zegt Michiel Heijmans van Yoast.

Yoast is een puur Nederlands bedrijf gespecialiseerd in website optimalisatie. Het startte als specialist in WordPress – het ontwikkelde ’s werelds meest gebruikte plugin (hulpprogramma), maar inmiddels verbetert het alle type websites. Yoast werkt zowel voor giganten als Facebook en eBay, als voor kleine bedrijven en webwinkels.

“We helpen ook een bakker in Italië, die elke week een nieuw broodrecept publiceert en zo met zijn site 200.000 bezoekers per maand trekt”, zegt Heijmans. Hij runt het onderdeel van Yoast dat bedrijven helpt hun sites te verbeteren. Yoast doet dat door middel van een review: het licht sites op meer dan 200 punten door en komt dan met aanbevelingen voor optimalisatie.

Zo’n review is al verkrijgbaar vanaf 699 dollar (nog geen 550 euro) – een schijntje vergeleken met de bedragen die andere online marketing en webbureaus vaak rekenen. Overigens maken ook websitebouwers zelf gebruik van de reviews van Yoast. Ze willen checken of ze echt aan alles gedacht hebben.

Website-optimalisatie is belangrijker dan ooit, zegt Michiel Heijmans: “Google stelt de gebruiker centraal. Het kijkt niet alleen naar de techniek maar ook naar je sitesnelheid, het gebruiksgemak en vooral naar je inhoud. Heb je originele content? Wordt die goed gedeeld op sociale media? Zijn er belangrijke sites die naar je verwijzen? Dat helpt je allemaal bij je autoriteit en dus bij je ranking.”

Volgens Heijmans kunnen ook kleine bedrijven heel goed gevonden worden in Google. “Google rankt niet alleen je site, maar kijkt ook heel goed naar afzonderlijke pagina’s. Als je steeds echt originele inhoud maakt, zoals die bakker in Italië, word je al snel goed opgepakt.”

Meer informatie over de reviews van Yoast >>>

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl