Sinds begin juni kunnen Apple-liefhebbers met een ING-rekening eindelijk met hun iPhone of smartwatch betalen. De bank lanceerde namelijk in Nederland Apple Pay, de NFC-technologie die het mogelijk maakt om met je iPhone te betalen.

Het duurde even voordat Apple met de oplossing naar Nederland kwam. Naar verluidt zou Nederland minder interessant zijn voor Apple. De reden? Omdat we met bankpassen afrekenen in plaats van creditcards én iDeal hier al sterk is ingeburgerd voor online aankopen.

Nu de betaalmethode eindelijk hier is, rijst de vraag: wat wil je er als ondernemer mee doen? “Tot nu toe leeft het niet echt bij retailers”, vertelt hoogleraar e-marketing en retailexpert Cor Molenaar. “Zij staan vaak sceptisch tegenover iets nieuws waar ze mogelijk voor moeten betalen. Maar aan de andere kant: die retailer ziet ook dat de smartphone het belangrijkste apparaat is in het leven van de consument en dat ze toch moeten blijven innoveren.”

Wat zijn precies de voordelen van Apple Pay voor winkelier en klant? Ellerd Liem, Director POS Payvision – de dienstverlener die de schakel vormt tussen de bank van de retailer en de klant – kan hier meer over vertellen. Waarom wil je niet wachten met de implementatie van Apple Pay?

1. Consumenten willen snelheid en gemak

Wil jij je klant vandaag een naadloze winkelbeleving bieden, online en/of offline, dan zul je snelheid en gemak moeten bieden. Voor een betere prijs of service weet hij namelijk zo de concurrentie te vinden, aldus Liem.

“De consument kijkt uiteindelijk toch: wat is de meest efficiënte manier om te betalen in een winkel en kiest daarvoor”, vertelt Molenaar. Met Apple Pay betaal je diensten of goederen via je smartphone met behulp van gezichtsherkenning of een simpele aanraking. Je wordt niet eerst doorverwezen naar een andere app om een mobiele betaling te doen en hoeft ook niet meer je portemonnee mee te nemen als je ergens naartoe gaat. Betalen bij de kassa doe je simpel door je smartphone tegen de pinterminal aan te houden.

“Winkelend publiek verliest geen kostbare tijd aan in lange rijen bij de kassa staan. Binnen enkele seconden is de transactie succesvol”, zegt Liem. “Als winkelier win je meer tevreden klanten, waardoor je conversieratio oploopt.”

Lees ook op Business Insider

2. En ze willen veiligheid

Volgens Liem zorgt Apple Pay ook voor meer veiligheid. “De betaalkaart die je aan Apple Pay toevoegt, raakt de terminal van de winkel waar je bent nooit fysiek aan. Daardoor worden de kaartgegevens van de consument nooit geregistreerd of aan de verkoper doorgegeven. De gegevens veranderen voortdurend. Hierdoor kan het winkelende publiek zich veiliger voelen tijdens het doen van aankopen. Je krijgt ook meteen een bevestiging op je smartphone (met een geluid en trilling) dat de betaling geslaagd is. En dat straalt weer positief af op de winkelier.”

3. Retailers kunnen zich onderscheiden met Apple Pay

Liem: “Apple Pay begint net in Nederland. Payvision is één van de weinige betalingsverwerkers die ook Nederlandse webwinkeliers toegang biedt tot deze trending betaalmethode. Ondernemers die Apple Pay accepteren, kunnen zo ook de meest kieskeurige consumenten die snelheid willen trekken.”

En daarbij: staat je klant in je winkel en is hij zijn portemonnee vergeten? Dan kunnen ze simpelweg betalen met hun telefoon. Snelheid, gemak en service zijn dus de belangrijkste redenen.

4. Wereldwijd is Apple Pay ongelofelijk groot

In de VS werd Apple Pay al in 2014 gelanceerd. Daar maken inmiddels vier miljoen winkels gebruik van de techniek. De acceptatiegraad onder retailers ligt er inmiddels rond de 65 procent. Apple Pay is in de afgelopen drie maanden in 17 nieuwe landen van start gegaan. Daardoor is de wallet nu in 47 markten te gebruiken, waaronder in de hele Europese Unie.

Apple Pay wereldwijd

Apple’s CEO Tim Cook zei onlangs dat Apple Pay harder groeit dan PayPal, kijkend naar het aantal nieuwe gebruikers en het aantal transacties. Apple verwerkt nu bijna 100 miljard transacties per maand, meer dan twee keer zoveel als een jaar geleden. Daarmee is Apple Pay de grootste in zijn soort volgens Cook. De opkomst is onmiskenbaar.

5. Apple Pay implementeren is opvallend makkelijk en betaalbaar

Nederlandse retailers die hun betalingen al via Payvision verwerken, kunnen heel makkelijk hun klanten in staat stellen om online, in-app en in de winkel te betalen via hun Apple Wallet, op basis van ING-betaalpassen.

Liem: “Er zijn geen bijkomende kosten voor consumenten én retailers. De Apple Pay-transacties worden verwerkt als een gewone kaarttransactie, dus zonder bijkomende kosten of een andere setup/hardware doordat alle betalingsterminals in Nederland al NFC ondersteunen.”

“De kosten voor de kaarthouder kunnen overigens verschillen, omdat Apple slechts een leverancier is van de oplossing”, voegt de expert toe. “Maar, ING rekent bijvoorbeeld geen kosten voor het gebruik van Apple Pay aan haar klanten.”

Lees hier meer over ondernemen met Apple Pay!