Wie wel eens langs het Utrechtse Vredenburg is gelopen kan het niet ontgaan zijn: over de slogan ‘Zit je haircut?’ van haarsalon en barbier Local Heroes moet je even twee keer nadenken.

Maandagavond won kapper Don Schreuder met zijn zaak de verkiezing van slechtste slogan van het jaar. De woordgrap werd door ruim 15.000 stemmers op sloganverkiezing.nl uitgeroepen tot slechtste.

Tot vorige week donderdag had Schreuder nog nooit van de slechtste slogan van het jaar-verkiezing gehoord. Schreuder: “We hebben dus ook geen campagne gevoerd om stemmen binnen te halen.”

“Een journalist uit Utrecht had het bord gezien en ergens begin van dit jaar een foto ingestuurd naar de organisatie.” De jury koos vervolgens de slagzin uit voor haar shortlist, waar mensen de afgelopen weken op konden stemmen.

Beter goed gejat, dan…

Als ik de kapper en tevens barbier vraag naar hoe hij de briljante slagzin bedacht, is het antwoord kort: “Niet!”, lacht Schreuder. “Hij is gejat. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, toch?”

"Het is ook niet echt onze slogan, we hebben hem gewoon op een buitenbord staan met nog wat andere teksten. Ik zag de zin voor het eerst bij een bevriende kapper uit Limburg, hij had de quote op zijn T-shirt staan. Het is een tekst die al langer rondzingt, ik heb hem wel vaker voorbij zien komen. Dus zo uniek zijn we niet met de zin."

local heroes utrecht zit je haircut slechtste slogan 2016

Zelf verzonnen of niet, het lijkt een fantastische pr-stunt te worden voor Local Heroes. Schreuder vraagt ons of we alsjeblieft een uurtje later kunnen terugbellen, want er moeten tussen het spreken met de pers door óók nog klanten geknipt worden.

De kleine ondernemer is inmiddels in alle landelijke media terug te vinden. "Vanochtend om zeven uur kreeg ik al de eerste vragen binnen of ik op de radio mijn verhaal wilde doen. Dat vond ik een béétje vroeg, maar hartstikke leuk."

'Your shit is my food'

Op de tweede plek van de verkiezing kwam het Haagse loodgietersbedrijf L.P Reith met zijn slagzin 'Your shit is my food'. Derde werd 'Tiet voor een goede BH' van lingeriewinkel Hullegie in Epe.

De verkiezing wordt al vijf jaar op rij gehouden. Het doel van de initiatiefnemers is om bedrijven bewust te maken van het effect van hun slogan. Of ze nu slecht zijn of niet, je trekt er wel aandacht mee en dat is toch het doel van een slogan.

Eerder ging heibedrijf Steenman uit Oosterblokker met 'Iedere paal gaat erin' er met de eerste prijs vandoor. Maar ook modezaak Jan de Cock met 'It's De Cock that makes the man' en Hema de musical met 'De worst musical ever'.

LEES OOK: 11 bekende logo’s met een verborgen boodschap