De Amerikaanse maker van tapijttegels Interface haalt forse besparingen uit de verduurzaming van het productieproces. Maar de winst gaat verder dan kostenbesparingen.
Dat stelt hoofd duurzame ontwikkeling Geanne van Arkel van Interface tegenover discussieforum Me Judice.
Interface is een Amerikaanse maker van tapijttegels, die in 2015 een omzet van een miljard dollar haalde en een nettowinst van 72 miljoen dollar. Het bedrijf is genoteerd aan de Amerikaanse Nasdaq-beurs en is actief in Noord-Amerika, Europa en Azië.
In Europa haalt Interface kostenbesparingen van 6 tot 7 miljoen euro per jaar door de verduurzaming van het productieproces, zegt Van Arkel. Het bedrijf zorgt er onder meer voor dat nieuw garen wordt vervaardigd uit gerecyclede oude garen en afgedankte visnetten.
Volgens Van Arkel gaat het echter om meer dan de kale kostenbesparing. Verduurzaming heeft ook een positief reputatie-effect, zorgt voor innovatie en een sterkere betrokkenheid van medewerkers.
Bovendien biedt een circulaire kijk op producten mogelijkheden om de binding met klanten sterker te maken, doordat je als bedrijf ook betrokken blijft als het product toe is aan een opknapbeurt of vervanging.
Zie het video-interview van Me Judice met Geanne van Arkel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl