Het was dit jaar bijna onmogelijk om Prime Day, het jaarlijkse tweedaagse verkoopevenement van Amazon, te missen.

Tijdens het koopfestijn dat sinds 2015 bestaat, kunnen Prime-leden producten met kortingen kopen en het aanbod aan deals zou groter zijn dan op Black Friday. Prime Day wordt sinds 2019 ook in Nederland gehouden.

Influencers op sociale media platforms, van TikTok tot Instagram’s nieuwe app Threads, postten hun favoriete producten en deelden Prime Day-deals met hun volgers.

Om momentum te creëren voor het evenement dat op 11 en 12 juli plaatsvond, maakte Amazon gebruik van zijn netwerk influencers.

TikTok-sterren zoals modeontwerpster Alix Earle en comedians Leenda Dong en Jake Shane gingen live op Amazons TikTok-account voor "Prime Night: Duel voor de Deals".

Het team van Amazon was in de maanden voorafgaand aan het evenement druk bezig met het werven van influencers, die content konden creëren om specifieke producten te promoten en de verkoop te stimuleren.

Influencers zijn een belangrijk onderdeel van veel marketingplannen. Prime Day is daarop geen uitzondering.

"Als consumenten willen we dat influencers producten persoonlijk voor ons cureren", zegt Lindsey Gamble van influencer marketingplatform Mavrck.

"We willen niet alleen weten welk product ze gebruiken, maar ook hoe het eruitziet. Influencers hebben een manier om ons een persoonlijkere winkelervaring te bieden."

Prime Day is 'pay day'

Voor influencers die met Amazon werken, is Prime Day ook de grootste 'pay day' van het jaar. Gedurende Prime Day 2023 verdienden Amazon-influencers gemiddeld 21,6 keer meer dan op een normale dag, volgens Amazon.

In de aanloop naar het evenement nam het Amazon influencer-team contact op met talentmanagers en influencers, om hen van tevoren te informeren over de timing van Prime Day.

Ook kregen ze een voorproefje van bepaalde deals en de mogelijkheden voor het bieden van betaalde content. Dit moest influencers helpen zich voor te bereiden op het evenement.

Zo organiseerde Amazon eerder dit jaar een evenement in Austin, Texas, waar tweehonderd influencers een voorproefje kregen van de Prime Day-aanbiedingen. Ondertussen werden ze aangemoedigd om al vóór het evenement te beginnen met het maken van content.

Vervolgens organiseerde Amazon in juni een aantal webinars waar teamleaden van het influencerprogramma 'best practices' voor Prime Day deelden, een voorproefje gaven van deals en vragen beantwoordden.

Het bedrijf moedigde influencers ook aan om content van tevoren in te sturen. Zo kreeg het de kans om getoond te worden in de hele Amerikaanse Amazon-winkel. Extra zichtbaarheid helpt onsite inkomsten te maximaliseren, aldus Amazon.

Gedurende Prime Day lanceerde Amazon Instagram- en TikTok-filters, terwijl het team influencers op de hoogte hield van trending deals.

Amazon "was hen echt aan het coachen op welke kanalen ze content moesten plaatsen en hoe ze die content konden hergebruiken", zegt Gamble.

De webwinkelgigant stimuleerde influencers tijdens en rond Prime Day met dingen als hogere tarieven, extra uitbetalingen en cadeaubonnen.

Tijdens Prime Day dit jaar waren de bestverkopende producten voor Amazon-influencers de Crest 3D Whitening strips voor witte tanden en een Yeti-thermosmok. Bij mode-influencers waren een damesshort van Levi's en een herenshort van Amazon de bestverkochte producten.

Instagram-influencer Nowitsclean plaatste favoriete producten in een carrousel van zes slides om Prime Day te promoten.
Instagram-influencer Nowitsclean plaatste favoriete producten in een carrousel van zes slides om Prime Day te promoten.
Screenshot of @nowitsclean on Instagram/Amanda Perelli

Zo bouwt Amazon aan z'n influencernetwerk

Om Amazon-influencer te worden kunnen influencers zich direct aanmelden op de site van Amazon, waar ze een aantal vragen moeten antwoorden en links moeten opgeven naar hun Youtube-, Instagram-, Facebook- of TikTok-account.

Als ze eenmaal geaccepteerd zijn, biedt het programma een reeks tools en functies. Die helpen influencers geld te verdienen door producten te promoten op social media of rechtstreeks op Amazon via contentformats, zoals livestreams of video's met productbeoordelingen.

Voor veel influencers in tech, beauty en lifestyle is het affiliate-programma van Amazon een belangrijk hulpmiddel geworden om geld te verdienen.

Toch kwam het bedrijf voor een aantal uitdagingen te staan. Inspire, Amazons TikTok-achtige functie, en Amazon Live, het streamingplatform, werden niet enthousiast ontvangen. Amazon had moeite een deel van de influencergemeenschap over de streep te trekken.

Voor sommige influencers kan Amazon Live een "hit or miss" zijn, zegt Jay Kent-Hume, medeoprichter van het talentmanagementbedrijf The Sociable Society. Het succes van een Amazon Live-stream is afhankelijk van een influencer die het promoot op een apart platform of dat Amazon de stream naar de homepage pusht.

"We proberen manieren te vinden om tegelijkertijd live te gaan op YouTube en Amazon, om het allemaal samen te laten werken in plaats van het als aparte dingen te zien", aldus Kent-Hume.

Lees ook: 5 belangrijke trends bij influencer marketing: Instagram dominant bij social shopping, maar TikTok duidelijk in opkomst