Modeketen H&M mag toch sportkleding verkopen met twee verticale strepen – de inzet van een 23-jarige juridische strijd met sportkledingproducent Adidas. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag dinsdag in hoger beroep bepaald.

Volgens de rechter maakt een dubbele streep op fitnesskleding van H&M geen inbreuk op het merk van Adidas, herkenbaar aan drie verticale strepen, meldt RetailNews.

De overwinning van de Zweedse modeketen is een verrassende wending bij een slepende strijd over het gebruik van strepen door H&M. Adidas spande al in 1997 een kortgeding aan tegen de verkoop van ‘Work Out’-fitnesskleding door het Zweedse bedrijf. H&M moest van de rechter stoppen met de verkoop, maar heeft altijd geweigerd om een verklaring te ondertekenen dat het voorgoed zou afzien van de verkoop van fitnesskleding met strepen langs de broekspijpen en de mouwen.

Adidas zette daarop het juridische gevecht door, en werd diverse malen in het gelijk gesteld, onder meer bij de Hoge Raad en het Europese Hof van Justitie. In 2015 boekte Adidas een overwinning bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, schrijft De Telegraaf. Dat beval H&M om de verkoop van tweestrepenkleding te staken.

Verwarring bij consumenten

Volgens de Duitse maker van sportkleding kan het gebruik van strepen door H&M verwarring veroorzaken bij consumenten. Al jarenlang wordt bij die strijd geruzied over de vraag of de strepen van H&M te veel lijken op die van Adidas. H&M betoogt dat de ruimte tussen de twee strepen op zijn sportkleding ‘relevant kleiner’ is dan de dikte van de strepen. Bij Adidas zijn de ruimtes tussen de strepen even breed als de strepen zelf.

Er werd marktonderzoek gedaan naar de mate van verwarring onder consumenten. Een door Adidas aangeleverd onderzoek wees uit dat 24 procent van consumenten de kleding van H&M verwarde met die van het Duitse bedrijf. Volgens een ander onderzoek haalde 10 procent van consumenten sportkleding van de twee producenten door elkaar.

In 2017 oordeelde de rechtbank van Den Haag dat de strepen van H&M te veel lijken op die van Adidas. Daarmee leek de strijd definitief beslecht. In hoger beroep oordeelde het gerechtshof dinsdag echter dat er op basis van het marktonderzoek "onvoldoende reden" is "om aan te nemen dat er sprake is van verwarringsgevaar".

Adidas kan nog in cassatie gaan tegen de Hoge Raad, maar daarbij kunnen alleen rechtsvragen worden aangevochten.