• H&M is online bijna niet meer te vinden in China nu burgers het merk boycotten.
  • Zo ontbreken H&M-producten bij populaire webshops en zijn locaties van winkels niet meer te vinden bij kaartendiensten.
  • Opmerkingen van H&M van maanden geleden over de dwangarbeid waar China gebruik van zou maken zijn vorige week weer opgedoken.

H&M is online bijna niet meer te vinden in China nadat consumenten in het land de Zweedse retailer boycotten. Dit nadat opmerkingen van H&M over dwangarbeid van vorig jaar weer zijn opgedoken.

Zo zijn H&M-artikelen niet meer te vinden bij Alibaba, de webwinkelgigant opgericht door Jack Ma, en JD.com, een van de grootste online retailers van China, aldus Associated Press.

Op Baidu Maps, de Chinese variant van Google Maps, en de kaartendienst van Alibaba zijn de locaties van de 500 Chinese H&M-winkels verwijderd. Ook zijn de winkels niet meer in de vinden in de app van taxidienst Didi Chuxing, de ‘Chinese Uber’. De H&M-app staat daarnaast niet meer in Chinese appwinkels.

H&M reageerde niet direct op het verzoek van Insider om commentaar.

De verdwijning van de online aanwezigheid van H&M geeft de macht weer die China kan uitoefenen op buitenlandse retailers. Chinese bedrijven en consumenten boycotten het merk en anderen die kritiek uiten op de regering.

Verklaring over dwangarbeid

Vorig jaar bracht H&M een verklaring uit waarin het aankondigde te stoppen met katoen uit de Chinese provincie Xinjiang. Daar zou de Chinese overheid honderdduizenden Oeigoeren dwingen om op de katoenvelden te werken. De verklaring volgde nadat de BBC over deze misstanden berichtte.

Sindsdien zijn er berichten opgedoken waarin functionarissen worden beschuldigd van verdere vervolging van Oeigoeren met opsluiting in concentratiekampen in Xinjiang en gedwongen sterilisatie. Beijing ontkent dit en heeft gezegd dat het om “heropvoedingskampen” gaat die “beroepsopleidingen” aanbieden.

Lees ook op Business Insider

In de verklaring van 2020 zegt H&M dat het “ernstige zorgen heeft over de berichten van mensenrechtenorganisaties en media waarin beschuldigingen van dwangarbeid voorkomen”. Deze verklaring is opnieuw verspreid op het socialemediaplatform Weibo nadat de VS, de EU, Groot-Brittannië en Canada vorige week sancties hadden opgelegd aan Chinese functionarissen vanwege de vermeende schendingen van mensenrechten.

China legde vrijdag op zijn beurt sancties op aan Britse functionarissen waardoor ze het land niet meer in kunnen.

China is voor H&M de op drie na grootste markt, aldus Reuters, met een jaaromzet van bijna 1 miljard euro. Veel mensen in het communistische China hebben aanstoot genomen aan de opmerkingen van de retailer.

“Geruchten verspreiden om katoen uit Xinjang te boycotten terwijl je probeert geld te verdienen in China? Dat is wensdenken!” Dit plaatste de Chinese Communistische Jeugdpartij  op Weibo, meldt het Chinese medium Global Times.

Meer bedrijven spreken zich publiekelijk uit

H&M is niet het enige internationale merk dat commentaar krijgt omdat ze publiekelijk een standpunt inneemt tegen katoen uit Xinjang. Zeker elf Amerikaanse en Europese merken, waaronder Burberry, Nike en Adidas, worden ook geconfronteerd met de gevolgen hiervan.

Zo verwijderde Tencent digitale kostuums die zijn ontworpen door Burberry uit een populaire online game, aldus AP.

LEES OOK: 11 Europese en Amerikaanse merken die in China aanlopen tegen een consumentenboycot vanwege de Oeigoerse kwestie