De gouden tip om je startup succesvol te maken bestaat niet, maar er is wel een aantal handvatten waar je je met een beginnende onderneming aan vast kunt houden.
Leslie Hogeveen is verantwoordelijk voor de Marketing bij online bank (en startup) Knab. Daarnaast is hij mentor bij Startupbootcamp Amsterdam en raakt hij – als jurylid van de jaarlijkse SpinAwards – geïnspireerd door het enorme digitale talent in ons land.
Hij zag de afgelopen jaren heel wat goede en minder goede ideeën voorbijkomen. Zijn ervaring: een goed team en een relevant netwerk zijn veel belangrijker dan een goed idee.
1. Je kunt het niet alleen
Je kunt in je eentje met een fantastisch idee de markt proberen te veroveren, maar de kans dat je dan slaagt is klein. Vanaf de beginfase heb je al een complementair team nodig. Idealiter bestaat deze uit een dromer, iemand die de operatie kan uitvoeren (IT), een financiële man en een commercieel talent. Ik zie vaak dat één of twee creatieven met een fantastisch idee komen. Die dromers heb je echt nodig, maar de uitvoering moet vervolgens wel goed zijn. Je hebt dus meer praktische persoonlijkheden in je team nodig die vaak de operationele werkzaamheden goed kunnen uitvoeren.”
2. Bouw een netwerk op
Nederland wil zich duidelijk positioneren als startup-land. Dat iemand als Neelie Kroes helpt om een startup klimaat in Nederland te realiseren, zegt veel over de ambities van onze overheid. Bedrijven, instanties en bijvoorbeeld de mentoren van de Startupbootcamp worden gestimuleerd om te helpen. Zij hebben al een uitgebreid netwerk en willen graag tijd en energie investeren in veelbelovende startups. Zij kunnen eenvoudig bepaalde deuren openen, waar jij als startend ondernemer goed gebruik van kunt maken. Zo bouw je een waardevol netwerk op. Een netwerk dat je enorm op weg kan helpen.
3. Probeer niet alles uit te denken
Snelheid maken is belangrijk voor een startup. Het heeft geen zin om alles van tevoren helemaal uit te denken, voordat je met een product of dienst de markt op gaat. Uitgeschreven bedrijfs- of marketingplannen zijn niet meer van deze tijd. Aan de andere kant is het natuurlijk wel belangrijk om dingen van tevoren te testen. Hier kun je korte, eenvoudige testen voor opzetten. Jouw dienst als abonnement óf per keer laten betalen? Probeer het allebei en ga verder met de vorm die de meeste klanten oplevert. Als blijkt dat je hele propositie niet aanslaat, dan moet je je idee aanpassen. Bij de meeste startups is het uiteindelijke idee zelden gelijk aan het idee waarmee ze dachten de markt te veroveren. Kill your darlings.
4. Zorg voor voldoende bereik
Een goed idee verkoopt zichzelf. Die instelling kan een grote valkuil zijn. Je bent er nog niet als je een mooie website hebt, aanwezig bent op social media en vrienden en familie je product kennen. Je hebt een doordachte marketingstrategie nodig om voldoende bereik te creëren. Bij Knab hadden we het eerste jaar grote moeite met klanten vinden. We stonden klaar met een goede propositie, een prachtige website en een ervaren IT-afdeling en Servicedesk, maar we wisten geen potentiële klanten te bereiken. Dat lukt nu wel goed doordat we meer tijd in marketing hebben gestoken en continu resultaten hebben gemeten. Na een moeizaam eerste jaar zijn we in 2 jaar gegroeid naar bijna 100.000 klanten. De combinatie van een goede propositie, persoonlijke service en doordachte marketing heeft ons de goede kant op gestuurd.
5. Blijf opereren vanuit je eigen overtuiging
Eén of meerdere investeerders zijn bijna altijd onmisbaar, want je hebt meestal kapitaal nodig om een goede start te maken. Het voordeel is dat je – naast geld - direct een extra netwerk hebt, waar je volop gebruik van kunt maken. Ook zijn er steeds meer grote ondernemingen die een budget vrijmaken voor investeringen in startups. Die kunnen helpen met bijvoorbeeld juridische of andere specialisten. Zorg wel dat je je eigen ‘DNA’ bewaakt. Een bedrijf investeert waarschijnlijk in je omdat je iets op je eigen manier doet. Blijf het dan vooral op je eigen manier doen en trek bijvoorbeeld niet in bij het kantoor van je investeerder. Knab is ontstaan met hulp van Aegon, maar we zitten bewust niet bij elkaar in het pand. Zo behoud je allebei je eigen identiteit en uitstraling. Een goede corporate investeerder zal dit ook zeker willen omdat je op die manier allebei een eigen doelgroep aanspreekt.
6. Blijf luisteren naar je klant
Beginnen de klanten binnen te stromen? Blijf er dan alles aan doen om contact met ze te houden. Door goed naar je klanten te luisteren kom je precies te weten wat er onder je doelgroep speelt en hoe je jouw producten en diensten kunt verbeteren. Bij Knab ontdekten we dat er vanuit de klant grote behoefte was aan een zakelijk bankpakket voor de kleinere ondernemer. Andere banken boden alleen pakketten aan die zich richtten zich op grotere ondernemers, waardoor zo’n pakket onnodig duur werd. Dus lanceerden we twee jaar geleden Knab Zakelijk. Een zakelijk pakket – op maat gemaakt voor zzp’ers en kleine ondernemers - voor € 5 per maand. Het sloeg aan! We zijn in 2014 én 2015 uitgeroepen tot meest voordelige zakelijke rekening voor kleine ondernemers en zzp’ers. Inmiddels hebben we ruim 35.000 zakelijke klanten. Goed luisteren loont.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl