Het ministerie van Defensie gaat voorlopig niet meer adverteren op de sites van GeenStijl en Dumpert.

“De organisatie wil eerst evalueren hoe relevant dergelijke sites zijn voor de werving van nieuw personeel”, laat het ministerie donderdag weten.

Twee weken geleden uitte NRC-columnist Rosanne Hertzberger stevige kritiek op de website Dumpert, het videoplatform dat eigendom is van de Telegraaf Media Groep. Ze wees op het vrouwonvriendelijke karakter van het programma Dumpertreeten, waarbij filmpjes beoordeeld worden met halfnaakte vrouwen.

Volkskrant-columniste Heleen Mees deed een week later dezelfde oproep: “Bedrijven, stop met adverteren op sites waar vrouwen virtueel verkracht worden”, aldus Mees. Ze refereerde daarbij aan journalist Loes Reijmer, die na een kritisch stuk in de Volkskrant met een foto op GeenStijl verscheen, met de vraag of lezers haar “zouden doen”. Mees sprak van online verkrachting.

Personeel werven voor Defensie

Eerder besloot een aantal bedrijven en organisaties waaronder bierbrouwer Grolsch, de Persgroep en het Wereld Natuur Fonds niet langer bij beide sites te adverteren vanwege hun vrouwonvriendelijke inhoud, berichtte de Volkskrant. NRC meldde dat ook Hak, IKEA, KWF en Stichting Vluchteling stoppen bij de sites.

Defensie liet aanvankelijk weten te blijven adverteren, maar is nu van gedachten veranderd. Het ministerie meldt dat ze “niet gaat over de redactionele inhoud van een medium waarop wordt geadverteerd”. Maar voegt er ook aan toe dat ze “niet op sites met excessief geweld, pornografische sites of sites die in strijd zijn met de wet” adverteert.

Defensie moet jaarlijks 4000 nieuwe militairen zien te werven. Omdat veel potentiële rekruten de twee sites bekijken, adverteert Defensie op deze websites.

Uit een overzicht dat vorig jaar werd gepubliceerd blijkt dat het ministerie in de eerste helft van 2015 bijna 60.000 euro uitgaf aan advertenties bij GeenStijl en Dumpert.