Inditex is de grootste kledingverkoper van Europa, met als bekendste merk
Zara. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf een nettowinst
van 200 miljoen euro. Een derde meer dan dezelfde periode vorig jaar. Van
februari tot en met april steeg de omzet met negentien procent tot ruim 2
miljard euro. In 2001 opende Zara zijn eerste winkel in Nederland. Inmiddels
is het aantal uitgegroeid naar tien.

Dat komt vooral omdat de keten goed scoort met snelle wisselingen in het
assortiment. Bij Zara gaat alles snel, snel, snel. Binnen twee weken kan een
kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen. Het bedrijf heeft een
eigen designteam gevestigd in La Coruna, Spanje, en een eigen productie- en
distributienetwerk. Hierdoor kan Zara elke week nieuwe kledingstukken in de
winkels hebben. Klanten blijven daardoor steeds terugkomen.

Deze snelheid is de sleutel van het succes van Zara. Om zoveel mogelijk
snelheid te behouden in het proces, moeten vervoerstijden tot een minimum
worden beperkt. Daarom staat de helft van de fabrieken van Zara in Europa.
Dit in tegenstelling tot veel andere kledingproducenten die hun productie
hebben uitbesteed naar lagelonenlanden als China of India. Door de hoge
omloopsnelheid worden ook modemissers tot een minimum beperkt. Wanneer Zara
de plank faliekant misslaat, zijn de gevolgen te overzien omdat het om
relatief kleine hoeveelheden gaat.

De omloopsnelheid zorgt ervoor dat klanten vaak de winkels bezoeken. Kom je
twee weken niet, dan heb je een hele collectie gemist.

Het Zweedse Hennes & Mauritz was het eerste kledingconcern dat
doorhad dat er met omloopsnelheid kon worden gescoord. Het bedrijf bracht
goedkope, hippe kleding op de markt in snel wisselende collecties. Kwaliteit
deed er niet toe. Belangrijk was dat er altijd nieuwe items aan de rekken
hingen.

Hennes & Mauritz doet het net even anders dan Zara. Bij de Zweden bestaat
ongeveer een kwart van de collectie uit snelle en vaak vervangbare items.
Deze worden door het Zweedse designteam ontworpen, de productie wordt
uitbesteed. Deze items worden, net als bij Zara, vaak vervangen door nieuwe
hippere ontwerpen. De rest van de collectie bestaat uit basics die goedkoop
worden geproduceerd in Afrika of Azië.

Ter aanvulling van deze twee lijnen maakt H&M gebruik van bekende
ontwerpers als Karl Lagerfeld, Victor en Rolf en bekendheden als Madonna en
Kylie Minogue die een eigen kledinglijn krijgen. Deze collecties, die in een
gelimiteerde oplage verschijnen, zijn meestal binnen een paar dagen
uitverkocht.

Inditex opende in het eerste kwartaal van dit jaar 114 nieuwe zaken,
waarmee het totale aantal uitkomt op 3400 in 64 landen. En het gaat hard.
Over heel 2007 zijn de Spanjaarden van plan om tussen de 440 tot 520 nieuwe
winkels neer te zetten. De Zweedse rivaal beschikt over 1345 fillialen,
verspreid over 24 landen.

De Spanjaarden zijn de Zweden nog niet voorbij, maar als de groeicijfers
hetzelfde blijven duurt het niet lang meer. Over 2006 had H&M een omzet
van 8,5 miljard euro, een stijging van elf procent ten opzichte van het jaar
ervoor. Inditex zette 8,2 miljard om, een kwart meer dan het jaar ervoor.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl