ANALYSE – De parallellen tussen de pc-markt in de jaren tachtig en de huidige smartphonemarkt zijn opmerkelijk.

Zo’n dertig jaar geleden werd het zaadje geplant voor een van de vruchtbaarste samenwerkingen in de technologiesector: ‘Wintel’. De processors van Intel samen met het besturingssysteem Windows bepaalden de standaard in de toen nog prille pc-markt. Microsoft en Intel waren het ultieme machtsblok.

Maar de liefde tussen beide techfirma’s is de laatste jaren bekoeld door de razendsnelle opkomst van smartphones en tabletcomputers zoals de iPad. Aanstichter van de mobiele revolutie is Apple, in de jaren tachtig ook actief als computerfabrikant. Nu is niet de Wintel-combinatie de grote tegenstrever van Apple, maar een nieuwe samenwerking: die tussen Samsung en Google.

Android en Samsung dominant

Het mobiele besturingssysteem Android is in nog geen twee jaar tijd uitgegroeid tot het dominante platform op smartphonegebied, de markt die Apple in 2007 openbrak met de eerste iPhone.

Het aantal verkochte Android-telefoons steeg naar bijna 160 miljoen in het vierde kwartaal van 2012. Daarmee neemt het platform 70 procent van de markt in.

Drijvende kracht achter het succes van Android is Samsung. Drie jaar geleden bracht het Zuid-Koreaanse bedrijf nog 2,4 miljoen smartphones aan de man, het afgelopen kwartaal waren dat er 63,7 miljoen.

Google is erg afhankelijk geworden van Samsung. Zo'n 40 procent van alle verkochte Android-telefoons is een toestel van Samsung, blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker IDC. De markt daarachter is versnipperd. De Chinese spelers Huawei en ZTE, het Japanse Sony en HTC uit Taiwan zweven om en nabij een marktaandeel van 5 procent.

Ook op de tabletmarkt is Samsung belangrijk voor Google: ruim een kwart van de Android-tablets komt van de Zuid-Koreaanse firma.

Google knijpt 'm

De alliantie met Samsung heeft Google meer gebracht dan alleen marktaandeel. Ook de mobiele inkomsten zijn stevig gegroeid. Maar intern bij Google nemen de zorgen om de afhankelijkheid van Samsung toe, schrijft zakenkrant The Wall Street Journal.

Nu krijgt Samsung ruim 10 procent van de omzet uit de online advertenties van de zoekmachine van Google, maar ingewijden vrezen dat de Zuid-Koreanen hun positie gaan gebruiken om betere voorwaarden te bedingen. Een andere optie is dat Samsung eist dat het eerder toegang krijgt tot nieuwe versies van Android.

Eigen smartphone van Google?

Google heeft wel een potentieel gevaarlijke troef achter de hand. Vorig jaar nam het mobieltjesmaker Motorola over voor 12,5 miljard dollar. Sindsdien wordt er gespeculeerd over de vraag of het zoekbedrijf zijn kaarten zet op eigen telefoons. The Wall Street Journal meldde in december dat Google samen met Motorola zou werken aan de X Phone, een geavanceerde smartphone met een buigbaar scherm en keramische materialen.

Als Google besluit om rechtstreeks te concurreren met andere telefoonmakers, valt dat wellicht verkeerd bij diens belangrijkste partner, Samsung. De Koreanen richten zich dan mogelijk op een ander besturingssysteem, zoals Windows Phone of Tizen, het opensource OS dat Samsung (onder meer samen met Intel) ontwikkelt.

Google kan zich niet veroorloven om Samsung al te zeer tegen de haren in te strijken. Tegelijkertijd is het beducht voor te veel zeggenschap van de Zuid-Koreanen. Zet één van beide bedrijven een verkeerde stap, dan eindigt de succesvolle samenwerking op dezelfde manier als die van Microsoft en Intel.