Vroeger was de gaatjesschoen een statussymbool. Het dragen van de ‘brogue’
getuigde van klasse en smaak. En ze waren zo duur dat een groot gedeelte van
de bevolking ze niet kon betalen. De herenschoen verkocht zichzelf.

Met de opkomst van schoenenwinkels en de stroom aan buitenlandse schoenen werd
de positie van klassieke broque aangetast. Vooral jongere mannen kochten
vanaf de zestiger jaren steeds minder herenschoenen.

Het verhaal van Van Bommel is bekend. Twaalf jaar geleden werd het merk
Floris van Bommel in de markt gezet, om de jonge consument aan te spreken.
Mede dankzij het jonge hippe imago van jongste telg Floris wist het bedrijf
uit Moergestel weer een groot publiek aan te spreken. Sneakers kwamen naast
de herenschoen.

Van Bommel verkocht vorig jaar 415 duizend paar schoenen. Reynier van Bommel,
broer van Floris, wil uiteindelijk een miljoen paar gaan verkopen.

Deze cijfers staan in schril contrast met de bescheiden 22 duizend die
de Waalwijkse fabriek van Greve verlaten. Greve maakt nog steeds primair een
conservatieve herenschoen. “Wij zullen nooit sneakers gaan maken”, zegt
Martijn Guijs, commercieel directeur van Greve.

Guijs is meer dan twee jaar geleden samen met Mark Gitsels en Remco van den
Heuvel deel gaan uitmaken van het bestuur van de Greve-fabriek. De familie
blijft ook betrokken En dat was nodig. De stugge ouderwetse schoen die het
bedrijf toen nog produceerde vond een steeds kleiner publiek.

“Greve was te ouderwets geworden”, herinnert Guijs. “De kwaliteit was nog
steeds goed. Maar dat levert niet zoveel op als er geen behoefte is aan je
schoenen.”

Er werd een nieuwe, meer eigentijdse lijn op de markt gebracht. Met vooral een
spitsere leest. “Daarmee wordt een stuk jonger publiek aangesproken.” Op
drie verkochte schoenen hebben nu twee een spitse leest. “Mannen van tussen
de dertig en veertig jaar kopen weer Greve’s.”

De Waalwijkse schoenenfabriek wil nog verder gaan. Tot nu toe maakte
het bedrijf zijn schoenen op twee wijzen, goodyear en moccassin. De eerste
methode wordt gebruikt voor de klassieke broque. De laatste is vooral bekend
van de instappers.

“Goodyear is stug en robuust, typisch Engels. Maar de schoen is ook vrij
zwaar. We willen graag een iets lichtere meer Italiaanse schoen gaan
verkopen”, zegt Guijs. Greve komt dit jaar met schoenen op de markt die
volgens de methode blake worden gemaakt. “Het is de meest simpele maakwijze
en er kan een lichte schoen mee gemaakt worden. Daarmee kan een breder
publiek worden aangesproken.”

De blake’s worden voor Greve relatief goedkope schoenen. “Maar de prijs blijft
boven de 249 euro. We blijven het hoogste segment aanspreken.”

Guijs gelooft in het hoge segment. Hij denkt dat het middensegment helemaal
gaat verdwijnen. Hij ziet Van Bommel de onderkant van de markt aanspreken.
Dus ruimte genoeg aan de bovenkant.

Om dit te onderstrepen, brengt Greve dit jaar nog een lijn op de markt. “De
Excellent, volledig met de hand gemaakte goodyear schoenen, afgewerkt met
koperen spijkers.” En dat is te zien aan de prijs. De vier modellen van de
nieuwe lijn moeten vanaf 449 euro gaan kosten.

Het verkoopmodel van Greve gaat ook op de schop. De schoenen zullen
toenemend in chique herenkledingwinkels gaan verschijnen. Onder een pak van
bijvoorbeeld Hugo Boss. “Een man wil snel klaar zijn”, denkt Guijs. “Dus
koopt hij bijpassende schoenen direct bij het pak. Hij wil niet ook nog eens
naar de schoenenwinkel.”

De miljoen schoenen die Van Bommel verkoopt zal Greve wel nooit halen. Het
merk wil exclusief blijven. “50 duizend zou al heel wat zijn.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl