Acteur Harry Piekema was tien jaar lang de koddige supermarktmanager Henk van Dalen in de reclames van Albert Heijn en werd iconisch. Na een paar jaar zonder dergelijk boegbeeld nam actrice Randy Fokke als supermarktmanager Ilse in 2019 het stokje over. In Adformatie bekennen twee marketingexperts dat ze eigenlijk terugverlangen naar Harry/Henk. Mag Ilse blijven?

In hun bespreking van een actuele campagne komen Mariëlle Krouwel, marketingbaas van NN Group en Willem-Albert Bol, directeur van marketingagency Abovo Maxlead, tot de conclusie dat Ilse en haar gezin vooralsnog niet het succes van Harry Piekema hebben geëvenaard.

“Sorry, die is gewoon net iets leuker”, zegt Bol over Piekema’s personage Henk van Dalen. De commercials met Ilse noemt hij top en hij moet erom glimlachen, maar “na vier jaar kan je niet langer ontkennen dat zij niet massaal in onze harten is gesloten.”

Krouwel is het met hem eens. “Of hij nou iets met Disney deed, ging hamsteren of iets met Kerst of de Efteling deed, hij ademde AH én de verbindende factor”, schetst ze Henk. Ilse vindt ze “te.. hum..ja..gewoon. En daarmee wordt het alledaagse niet bijzonder.”

Iets wat wel nodig is in de reclame, zeker met concurrenten als Jumbo die ook met gezinnen op de proppen komen. Kortom: Ilse is oké, maar Henk/Harry is subliem. Krouwel denkt dat het ook wel veel van de consument gevraagd is om meer te houden van Ilse dan van de succesvolle Henk.

Ilse heeft wat Krouwel betreft het hoogst haalbare bereikt. Daar is Bol het niet mee eens. "Ik geloof nog in Ilse. Zij zou stouter en daarmee opvallender kunnen worden."

Lees het hele artikel in Adformatie: Supermarktmanager Ilse en haar gezin zijn nog niet onmisbaar