De krokodillen op het kinderondergoed van de HEMA vormen geen inbreuk op de merkrechten van Lacoste op zijn karakteristieke krokodil. Dat stelt de rechtbank in Den Haag in een zaak die Lacoste had aangespannen tegen de Nederlandse warenhuisketen.

Het Franse kledingbedrijf vindt dat het kinderondergoed met krokodillen en ook leguanen voor verwarring zou kunnen zorgen, maar daar gaat de rechtbank in Den Haag niet in mee. Volgens de rechter kan er geen sprake zijn van verwarring bij de consument, omdat iemand die de onderbroekjes en hemdjes in de rekken ziet hangen bij de HEMA “in redelijkheid niet kan menen dat deze afkomstig zijn van Lacoste”.

Ook al omdat de prijzen bij de HEMA een stuk lager liggen en de Nederlandse warenhuisketen uitsluitend het eigen kledingmerk verkoopt. Klanten verwachten daarom geen andere merken aan te treffen en al helemaal geen luxemerken als Lacoste, meent de rechter. De kinderonderbroeken en hemdjes kosten zeven en acht euro per setje van twee.

Eerdere aanklachten tegen HEMA

Eerder dit jaar verloor HEMA wel een zaak vanwege merkinbreuk. Toen moest het 4,5 miljoen euro aan schadevergoeding betalen aan kledingmerk Levi’s. De achterzakken van de HEMA-spijkerbroeken leken te veel op die van het beroemde Amerikaanse merk.

HEMA betwist die uitspraak en ging in hoger beroep, ook weer met als argument dat het alleen het eigen kledingmerk verkoopt en dat niemand kan verwachten een veel duurder ander merk aan te treffen tussen de rookworsten en Jip en Janneke-bekers.

Ook klaagde wijnmaker Ilja Gort de HEMA al eens aan, omdat zijn idee van een tulp op het wijnetiket zou zijn gejat. HEMA paste zijn etiketten daarop aan.

Lees ook op Business Insider