HEMA boekte in 2024 meer omzet en winst en investeerde recordbedragen in winkelvernieuwing en assortiment.

HEMA nam na het faillisement van Blokker meerdere panden en medewerkers over.

Ook voormalig Blokker-klanten lijken de weg naar HEMA-filialen te vinden.

Lees ook: Nieuwe eigenaren Blokker willen doorstart met 30 tot 40 winkels

Winkelketen HEMA heeft in het afgelopen boekjaar meer omzet en winst geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden en hoge kosten. De omzet steeg met 2 procent naar 2,2 miljard euro en de operationele winst (vóór aftrek van eenmalige posten) kwam uit op 93 miljoen euro, een stijging van 5 procent. Dat meldt topvrouw Saskia Egas Reparaz in een toelichting op de jaarcijfers.

Volgens haar kwamen er meer klanten naar de winkels en werd er ook meer gekocht, vooral op het gebied van kleding, huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorging. De omzet groeide zowel in de fysieke winkels als online.

HEMA profiteert van leegloop bij Blokker

Sinds het faillissement van Blokker eind vorig jaar ziet HEMA een toename van klanten die eerder bij die keten winkelden. “We zien die groep enorm aantrekken. Ik vind het heel verdrietig voor Blokker. Tegelijkertijd hebben we ervoor gezorgd dat we een goed alternatief zijn,” zegt Egas Reparaz.

HEMA breidde vorig jaar het assortiment huishoudelijke artikelen uit, waaronder glazen en pannen. Die producten waren voorheen ook te koop bij Blokker. Tegelijkertijd had HEMA in diezelfde productgroep last van de faillissementsuitverkoop van de concurrent.

HEMA nam zeven voormalige Blokker-panden over. Vijf daarvan zijn inmiddels omgebouwd tot HEMA-winkels, later dit kwartaal openen vestigingen in Amsterdam en Alphen aan den Rijn. Ook nam HEMA ongeveer honderd oud-werknemers van Blokker in dienst.

Investeringen in winkels en assortiment

In 2024 investeerde HEMA ruim 60 miljoen euro in het vernieuwen van winkels en het verbeteren van het assortiment, een recordbedrag voor het bedrijf. Zo werden 125 winkels in Nederland opnieuw ingericht en introduceerde HEMA een nieuwe lijn vegan verzorgingsproducten zonder microplastics. In 2025 wil het bedrijf opnieuw ongeveer 60 miljoen euro investeren en wederom zo’n 125 winkels vernieuwen.

Hoewel de verstoringen in de toeleveringsketen inmiddels grotendeels zijn opgelost, blijft de kostenkant een uitdaging. “Er zijn behoorlijke geopolitieke problemen,” aldus Egas Reparaz.

“Het Suezkanaal was dicht en er was vorige zomer onrust in Bangladesh. Dat betekent dat het lastiger was om producten naar Nederland te krijgen en we er in ieder geval langer over deden.” Mede daarom opende HEMA vorig jaar een nieuw inkoopkantoor in Istanbul.

LEES OOK: Jumbo koopt al 60 jaar Heineken-bier in, maar dat is geen verplichting, aldus rechter