• Winkelketen HEMA wil zijn samenwerking met supermarktketen Jumbo verder uitbreiden door ook versproducten van Jumbo te verkopen.
  • Ook wil HEMA zich richten op producten met een langere levensduur en krijgen de HEMA-winkels een opknapbeurt.
  • Bij strategische presentatie gaf HEMA dinsdag aan dat de focus komt te liggen op kernmarkten in de Benelux.

Winkelketen HEMA wil zijn samenwerking met supermarktketen Jumbo verder gaan uitbreiden door ook versproducten van Jumbo te verkopen, bijvoorbeeld verse broodjes. Dit gaat HEMA komende tijd uittesten in verschillende proeven.

Ook wil de keten honderden winkels een opknapbeurt geven en spullen die HEMA verkoopt, moeten voortaan langer mee kunnen gaan. Wat betreft design wil HEMA “af van de wegwerpmaatschappij”.

Een en ander heeft HEMA bekendgemaakt bij de presentatie van zijn nieuwe strategie. Onlangs bracht de keten al naar buiten dat de samenwerking stopt met onder meer webwinkel Wehkamp.

Ook werd afstand genomen van de buitenlandse avonturen van de afgelopen jaren. HEMA wil zich voortaan voornamelijk richten op zijn eigen webshop en zijn vestigingen in enkele Europese kernmarkten, waaronder Nederland, België en Luxemburg.

HEMA onder de vleugels van Jumbo-familie Van Eerd

In totaal telt de uit 1926 stammende keten momenteel 750 winkels en 19.000 werknemers. De keten werkt inmiddels al een tijdje samen met Jumbo. In de supermarkten van die keten zijn schappen te vinden met diverse HEMA-artikelen.

HEMA ging lang gebukt onder een grote schuldenlast. Maar dat probleem speelt volgens een woordvoerster niet meer sinds de keten begin dit jaar is overgenomen door de familie Van Eerd, tevens de familie achter Jumbo, en investeerder Parcom. Nu is er volgens haar weer ruimte om te investeren in het “opfrissen” van de winkels, iets waar lang geen geld voor beschikbaar zou zijn geweest.

Winkelbedrijf HEMA sloot coronajaar 2020 af met een verlies van 215 miljoen euro. De onderneming kampte met de negatieve gevolgen van de coronacrisis.

Volgens HEMA was 2020 een van de meest uitdagende jaren uit de geschiedenis van het bedrijf. De verplichte winkelsluitingen zorgden ervoor dat de omzet van de onderneming met 15,5 procent daalde tot krap 1,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat zakte met twee derde in.

Sinds eind april, toen de winkels met inachtneming van de coronaregels weer open mochten, ligt de omzet weer boven het niveau van voor de crisis.

Per 1 juni is Saskia Egas Reparaz de nieuwe CEO van HEMA. De nieuwe topvrouw stapte over van Ahold Delhaize, waar ze leiding gaf aan drogisterijketen Etos.

LEES OOK: Strategische samenwerking tussen Jumbo en HEMA blijkt logisch: HEMA-winkels zitten vaker dicht bij een Albert Heijn