Wat is het plan?

"Limburgers kunnen beleggen in een speciaal fonds, Limburg BV, dat
investeert in Limburgse bedrijven. Zo kunnen mensen uit de regio bedrijven
met een Limburgse identiteit ondersteunen. Regionale gevoelens en economisch
rendement wordt zo verenigd.

Het rendement kan in geld worden uitgekeerd of in cultureel kapitaal. In het
laatste geval krijgt de investeerder bijvoorbeeld kaartjes voor een
voorstelling, een boek of een kratje bier."

Hoe kwam u op het idee?

"Ik stel de culturele biografie voor Limburg op. De cultuur van de regio
moet begrijpelijker en tastbaarder worden. Uiteraard hebben we dan contact
met culturele instellingen en onderwijsinstellingen. Maar het bedrijfsleven
is ook bepalend voor de regionale identiteit.

Omdat het om bedrijven gaat, wilde ik het ook economisch aanpakken. Een
investeringsfonds is niet gebonden aan subsidies en heeft daarom de potentie
om iets blijvends te zijn."

Wat zijn de voordelen?

"Er zijn behoorlijk wat voordelen. In de eerste plaats ondersteunt zo'n
investeringsfonds het culturele erfgoed dat een Limburgs bedrijf en zijn
producten met zich mee brengen. Regionale bedrijven worden bovendien minder
kwetsbaar voor overnames.

Een ander voordeel is een beter vestigingsklimaat. De bedrijven worden
behouden als goede werkgevers voor de regio en zorgen ervoor dat mensen naar
Limburg worden getrokken.

Tenslotte vloeien rendementen van Limburgse bedrijven niet langer weg uit de
provincie. Dat heeft een positief effect op de regionale economie. En de
band tussen bedrijven en investeerder wordt sterker."

Toch riekt het naar Limburgs nationalisme...

"Het moet geen regionalistisch navelstaren worden. Limburgers moeten niet
doen alsof de buitenwereld niet bestaat. Ik noem het liever een fier
zelfbewustzijn gebaseerd op de eigen kracht. Op dit moment werken veel
Limburgse bedrijven zich krom voor het rendement van een niet-Limburger. Dat
willen we veranderen. Dat kan door mensen te laten investeren in hun
regionale trots."

Aan wat voor bedrijven denkt u?

"Dagbladen zoals De Limburger, een biermerk zoals Gulpener, maar ook
bedrijven als DSM en ABP zijn Limburgs. Daarnaast natuurlijk ook een
kleinere bedrijven. Zolang ze maar aantoonbaar affiniteit hebben met de
regio."

Wie zijn de investeerders?

"Iedereen die zoveel van zijn regio houdt dat hij genoegen neemt met wat
minder rendement. De provincie voorop. Ik verwacht dat zij ongeveer 20
procent van hun reserves in het fonds zullen investeren.

Uiteraard zijn puur financieel betere investeringen denkbaar. Olie ofzo. Maar
hiermee draag je ook bij aan je regio. Limburg BV is idealistisch, maar niet
zweverig. Er valt wel degelijk geld mee te verdienen."

Is dit plan alleen toepasbaar op Limburg?

"Limburgers hebben wel een sterke regionale binding. Maar dat geldt zeker
ook voor een paar andere Nederlandse provincies. Friesland en Groningen zie
ik dit ook wel succesvol opzetten."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl