Consumenten beklagen zich bij de Consumentenbond over onder meer opdringerige verkoopmanieren door personeel van maaltijdboxenleverancier HelloFresh. Die zouden volgens de klagers agressief, te jolig, respectloos en hardnekkig zijn.

Een woordvoerster van de bond zegt dat de opdringerige verkoopmethoden zowel op straat als aan de deur worden gehanteerd. “Vooral de laatste weken zagen wij een piek aan klachten over HelloFresh binnenkomen.”

Mensen beklagen zich ook over niet goed verwerkte opzeggingen. Consumenten die hebben opgezegd, blijven de boxen ontvangen, en ook automatisch betalen, terwijl ze al lang een opzegbevestiging hebben gehad.

Eerder deze maand deed schrijver Sidney Vollmer in een blogpost op hilarische wijze zijn beklag over de praktijken van HelloFresh. Ondanks verwoede pogingen komt hij maar niet van de maaltijdboxbezorger af.

Deadline bestellingen

HelloFresh herkent zich niet in het beeld van de verkoopmethode. “Maar als er een klacht binnenkomt over een individuele verkoper, dan wordt deze er direct op aangesproken en wordt actie ondernomen.”

Wat het laatste kritiekpunt betreft (de niet goed verwerkte opzeggingen), gaat het volgens het bedrijf mis bij de deadline voor de bestellingen. Bestellingen en wijzigingen worden tot woensdag (middernacht) aangenomen. Op donderdag bestelt het bedrijf de producten voor de boxen die de zaterdag tot woensdag erna bezorgd worden.

"Zo bestellen we precies wat we nodig hebben en is er geen voedselverspilling. Onze klanten kunnen zelf via het online account de box op pauze zetten en kiezen wanneer ze wel en wanneer ze niet een box willen ontvangen. Belangrijk is dat dit gebeurt voor woensdag middernacht. We communiceren dit ook naar onze klanten."

Onduidelijke kortingskaarten

De Consumentenbond kreeg ook klachten over de kortingskaarten van HelloFresh. Die zouden onduidelijk zijn. De maaltijdboxenleverancier verstrekt cadeaukaarten bij kranten en tijdschriften en Zalando.

"De kaart geeft een korting van 20 of 25 euro op een maaltijdbox. Op de achterkant van de kaart staat in zeer kleine lettertjes dat er een minimale afnameplicht is van twee boxen, maar er staat niet duidelijk op dat voor de tweede box de normale prijs geldt en wat die prijs dan is", aldus de Consumentenbond.

HelloFresh gaat de cadeaukaarten aanpassen, liet het bedrijf dinsdag weten in een reactie. Op de nieuwe kaarten komt duidelijker te staan wat de afspraken zijn die met de consument worden gemaakt. "Wij gaan de korting en de constructie duidelijker communiceren op onze cadeaukaarten. Dit passen we direct toe voor de nieuwe druk van de cadeaukaarten", aldus een woordvoerder van HelloFresh.

Levensmiddelen grote markt

HelloFresh bezorgt maandelijks ruim vier miljoen boxen met ingrediënten en recepten aan een kwart miljoen abonnees in de Benelux, Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De jaaromzet zou rond de 70 miljoen euro liggen. Er zijn geen winstcijfers bekend.

In Duitsland heeft HelloFresh te maken met concurrentie op prijs door ketens als Aldi en Lidl. In het Verenigd Koninkrijk zetten gevestigde supermarktketens met succes eigen bezorgdiensten op. Albert Heijn lanceerde recent eigen maaltijdboxen om HelloFresh te slim af te zijn.

Toch zijn levensmiddelen een vette vis: de markt is veel groter dan bijvoorbeeld mode. Kleding en schoeisel waren in 2014 wereldwijd goed voor een omzet van 1,7 biljoen dollar, vergeleken met 2,6 biljoen voor voeding, aldus Euromonitor International.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl